ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem kan något om Nils Finne?  (läst 571 gånger)

2005-03-06, 17:04
läst 571 gånger

Irene Larsson

Var fanns Han?
 
Jag har förgäves sökt efter en man som hette Nils Finne han ska ha varit verksam i Hällestad i Östergötland under första hälften av 1500-talet. Han fick kunglig order att tillsammans med sin son Anders flytta till Yngshyttan i Bergslagen för att sköta hyttorna där åt kungen. Detta brev ska finnas i något arkiv.
Han måste varit duktig och känd eftersom kungen skrev denna order. Han var gift och hade fler barn och jag undrar om det finns något antecknat om hans familj och leverne på denna ort Hällestad.
En av sönerna blev gruvfogde andra generationer Häradsdomare och borgmästare. En av ättlingarna blev adlad under namnet Fernell.
Eftersom det ska finnas så många duktiga forskare i Östergötland så borde de ha känt till denne man om han funnits i Hällestad i Östergötland och därmed svarat på mina frågor.
Men det har de inte gjort, så detta här nedan , kanske kan förklara varför han var okänd för forskarna i Östergötland. Tack du som påpekade detta i ett inlägg
 
1. Hällestad, Östergötland  
2. Hällestad, Skaraborg  
3. Hällestad, Skåne  
4. Hällestad, Västra Götaland
 
Nu får jag hoppas på övriga Hällestads områden.
Irene Larsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna