ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker min Irländska morfar !  (läst 1431 gånger)

2004-09-05, 18:30
läst 1431 gånger

Utloggad Lina Josefsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Min mormor Ingrid Tillberg reste till USA och Boston 1956. Hon jobbade som barnflicka hos en familj i närheten av Harward University. Hon blev gravid med min mamma som föddes 3/9 1957 i Stockholm. Pappan till min mamma gick på Harwards University vid detta tillfälle. Hans namn var/är troligen Paul Ryan Mc Gulleck jr och hans ursprung är Irland och han var runt 25 år
när han träffade min mormor    
Tacksam för uppgifter som kan hjälpa mig att hitta min morfar.  
 
/ Med vänlig hälsning Lina Josefsson

2004-09-05, 19:10
Svar #1

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil

2004-09-06, 09:39
Svar #2

Utloggad Bertil Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2008-02-13, 21:07
    • Visa profil
Lina!
Du eller din mor kan t ex kontakta Irlands ambassad i Stockholm. Har han tagit examen på Harvard är de ofta också med i skolans Alumni-förening.

2004-09-06, 18:44
Svar #3

Erik Holmlund

Var efternamnet verkligen 'McGulleck' eller 'MacGulleck'? Om man söker på Google så får man inte en enda träff på det efternamnet.

2004-09-07, 15:29
Svar #4

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
How about McCullick? Namnet finns.

2004-09-07, 16:49
Svar #5

Eva Leksell

Oavsett stavning verkar efternamnet mer skotskt än irländskt.

2004-09-07, 23:31
Svar #6

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Lina,
pröva att ta kontakt med Harvard:
 
Can I get information about someone who worked or studied at Harvard a long time ago?:
http://www.harvard.edu/siteguide/faqs/faq72.html
 
Contact:
http://hul.harvard.edu/huarc/contact.shtml
 
Om du väljer att mailar dem så skriv att du är osäker på stavningen (skriv de olika alternativen på stavning)och att han var student där 1957.
 
Kan också tipsa om Jan Ek som är en mästare på att hitta folk i USA. Om du lägger in ett nytt inlägg under Länder/USA/Massachusetts så hjälper säkert han eller någon annan dig vidare.
 
Håller tummarna att du hittar din morfar!  
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2004-09-08, 19:47
Svar #7

Jan Hermansson

PUL-lagen gäller faktiskt också på Rötter, så du påtar dig ett visst ansvar med att så här fritt påstå en viss person vara din morfar. Du skriver troligen, betyder det att du inte säkert vet. I dessa spalter brukar proffsen annars påpeka att man får nämna namn, men inte meddela något negativt. Vad säger ansvarig redaktör?

2004-09-08, 22:05
Svar #8

Ingemar Ståhl

Har jag missförstått detta men PUL gäller väl edast svenska medborgare, eller ?

2004-09-09, 19:19
Svar #9

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Tillägg till tipsen ovan:
Om man söker på Google efter McGullick så får man åtskilliga svar.

2004-09-09, 21:28
Svar #10

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jan, vad menar du egentligen? Och vems ärenden går du? Knappast deras, som söker sina rötter, men som av olika omständigheter hindras/har hindrats att göra det. Nej, locket på!  
 
Och när Lina skriver troligen, uppfattar åtminstone jag det som att osäkerheten endast gäller den exakta lydelsen/formen/stavningen av namnet, inte om det är han som är morfadern.
 
Vad menar du f.ö. med inte meddela något negativt? Skulle det vara så negativt att vara morfar? Det tycker åtminstone inte jag, även om jag tyvärr inte är det själv.

2006-06-13, 15:23
Svar #11

Utloggad Lina Josefsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
STOR TACK för allas inlägg! lite sent kanske, haft problem med datorn. Jag har tyvärr inte lyckats finna honom, fler tips är varmt välkomna!
 
varma hälsningar till er alla!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna