ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven Gustaf Jonsson - född 1820 i Ryssby ?  (läst 1508 gånger)

2003-10-07, 21:24
läst 1508 gånger

Jessica Wahlén

Sven Gustaf Jonsson var fosterson/tjenstegosse hon Jon Olsson och Anna Lisa Persdotter i Näfversjö och Ålem.
 
Han flyttade 1837 från Ålem, troligtivs till Näfversjö. I utflyttningslängden och i alla husförhörslängder står att han är född 1820 i Ryssby, men efter ett halvårs sökande med ljus och lykta har jag ännu inte kunnat finna honom.
 
Han gifte sig med Anna Maria Andersdotter född 27/11 1819 i Ryssby, Kalmar. Deras dotter Fredrika Svensdotter är min ana.
 
Någon som vet något om Sven Gustaf Jonsson?
 
Tack på förhand, Jessica.

2003-10-08, 14:08
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jessica!
 
Har du tänkt på att det finns två socknar i Småland som heter Ryssby? En ligger i Kalmar län och den andra i Kronobergs län.

2005-01-07, 02:36
Svar #2

Jessica Wahlén

Fortfarande inga spår efter Sven Gustaf Jonsson...

2005-01-07, 16:32
Svar #3

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Jessica,
jag fann en Sven Gustaf Jonsson, f 1820 i SBF 1890, dock är hans fru född 1811 inte 1819. Namnet stämmer med hennes. Jag vet inte om detta kan vara din ana.
Har du kollat i födelseböckerna för Ryssby, för att se vilka hans föräldrar var & var de bodde, och på så sätt följa honom framåt?
 
mvh
Eliza
 
Post 1454827
Jonsson, Sven Gustaf
fattighjon
f. 1820 i Ryssby (Kalmar län, Småland)
Gift man, far i familjen
Kläppetorp
Ålem (Kalmar län, Småland)
Födelseort i källan: Ryssby
 
Post 1454828
Andersdotter, Anna Maria
f. 1811 i Ryssby (Kalmar län, Småland)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
Kläppetorp
Ålem (Kalmar län, Småland)
Födelseort i källan: Ryssby

2005-01-07, 16:39
Svar #4

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Jessica!
Om han en tid bodde i Ålem så är det troligen i Ryssby i Kalmar län du ska leta. Eller i närheten.  
Har du backat honom så långt det går i hfl? Finns det sockenprotokoll som tar upp hans placering i Ålem? Kan han vara släkt med paret han bodde hos?Jag har en ana som var född 1823 i Stenberga, blandades ihop av prästen med en annan kvinna med liknande namn och helt plötsligt angavs vara född 1827 i Skirö! Och fel datum och plats hängde med allt framgent. Sånt händer tyvärr alltför ofta.  
Så kontrollera alla närliggande födelseår, så långt fram och bak som är rimligt i tid och gärna närliggande socknar också.
God jakt!

2005-01-07, 22:30
Svar #5

Jessica Wahlén

Hej Elisabeth och Marianne!
Jodå, Elisabeth, det är rätt personer.  
Och jag har backat så långt jag har kunnat men bara stött på återvändsgränder, suck! Jag tycker mig ha kollat alla gossebarn födda med födelse år +/- 10 år i alla närliggande och tänkbara tänkbara orters fb, sökt hans föräldrar i fosterföräldrarnas syskonskaror etc men ej funnit Sven Gustafs ursprung någonstans. Ej heller funnit honom i infl.längd i Ålem / utfl. längd i Ryssby el. likn. dit han kom som tjänstegosse/fosterson.  
 
Och så den första ljusglimten på länge: JA, VISST, JA: det borde ju finnas dokument angående hans placering!  Var kan jag finna dylikt sockenprotokoll?  
 
Tack för ert engagemang!
Mvh, Jessica.

2005-01-08, 09:50
Svar #6

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej igen Jessica!
Kan Sven Gustaf ha blivit utackorderad för att han var uä? Eftersom det fortfarande var straffbart att föda barn uä 1820 kanske du hittar hans föräldrar i häradets dombok, något av tingen närmast efter hans födelse.
Sockenstämmor diskuterar ibland placeringen av fosterbarn. Vet du när han kom till Ålem? Har du tur så är Ålems sockenprotokoll mikrofilmade, annars finns de i Vadstena. Kanske även i kopia hos någon hembygdsförening i trakten.
En orsak till att du inte hittar honom i födelseboken kan vara att han inte döptes. Födelseboken är ju egentligen en dopbok.
Har du kollat hans vigsel och när han dog, om det finns andra ledtrådar där? Eller om någon släkting till honom dyker upp som fadder till något av hans barn?
Har själv ett par liknande omöjliga fall i anorna men lyckades hitta föräldrarna till ett uä-barn genom att leta i domboken.
Håller tummarna!
Marianne

2005-01-09, 23:18
Svar #7

Jessica Wahlén

Tack, Marianne, för tipsen! Nu har jag lite mer att arbeta med.
Mvh, Jessica.

2005-04-03, 20:50
Svar #8

Jessica Wahlén


2005-04-04, 00:10
Svar #9

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jessica,
 
Jag hoppas att du inte väntar på att andra ska forska åt dig  
 
Har du undersökt varifrån Jonas Olsson kommer? Fet är ju så att han flyttar in på Näversjö samtidigt med Sven Gustaf.
 
 
 
Ryssby B:1 1837

2005-04-04, 15:31
Svar #10

Utloggad Monica Söderbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2011-03-13, 10:20
    • Visa profil
Hej
 
Det föds en Sven Gustaf 1819-12-26 som döpts den 1 januari 1820 i Ålems församling.  
Fader är Johan Persson.
Gid: 204.39.66800.
 
Kanske något att kolla upp

2005-05-23, 15:05
Svar #11

Jessica Wahlén

Hej Jan Jutefors!
Nej, jag hade inte tänkt låta andra göra jobbet åt mig :-) det är ju alltid roligast att själv hitta uppgifter, men du vet säkert hur det är - ibland verkar ledtrådarna ta slut.  
Vid flytten på sidan du hänvisar till ovan är Sven Gustaf redan ca 17 år gammal, arbetar som dräng hos familjen och har bott hos dem i många år. Frågan jag ställer mig är varifrån han kom FÖRSTA gången han flyttade in hos familjen. Jag har kunnat spåra hans fosterfar en bit, men inte kommit någon vart med det heller. Men jag är av den envisa typen och ger inte gärna upp - förr eller senare hittar jag honom säkert, ska du se, det gäller bara att komma på den där ledtråden som man hela tiden missat, eller liknande. Tack ändå för ditt engagemang!
 
Hej Monica Söderbom.  
Tack för tipset. Ska kolla upp din uppgift igen, men jag undrar om det inte var den pojken som dog i unga år. Vi får se.
Mvh, Jessica.

2005-05-25, 18:23
Svar #12

Jessica Wahlén

Hej igen Monica.
Jo, det var så som jag trodde mig minnas: den Sven Gustaf du föreslog har kommit upp som kandidat tidigare men dog tyvärr redan vid tre månaders ålder. Tack ändå.

2005-05-25, 22:14
Svar #13

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jessica,
 
Observera att Jonas Olsson och Sven Gustaf flyttar till Näversjö samtidigt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna