ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svensson, Johan Otto f 1847-11-11 i Halland  (läst 807 gånger)

2003-05-26, 23:36
läst 807 gånger

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Son till bonden Sven Bengtsson och hans hustru Anna Christina Andersdotter på gården ”Spelens” i Rolfstorp socken (Halland), förstfödd av 11 barn. 17 år gammal tar han plats som dräng och han flyttar till nya gårdar följande fyra år. Men jag tappar spåret av honom när han arbetar som dräng i Floagård (Heberg nr 3), Årstad socken i Halland - här får han flyttattest 1868-12-17 till Köinge socken (Halland) men dit har han aldrig flyttat. Jag har även sökt i grannsocknarna och kollat emigrantlistor från Göteborg, men jag har inte återfunnit honom.
   Hans morbror, hans far och farbröder hade alla varit i klammeri med rättvisan - om nu sådant är ”ärftligt” så finns ju möjligheten att han fått sitta av något straff (utan att notering gjort i husförhörslängden?!) för att sedan dra sig undan sin födelsebygd, där det s.k. ”Spele-folket” sannolikt var ökända. Eftersom tre av hans yngre syskon levde i USA, så är det väl även en möjlighet att även han tagit sig dit på något sätt (ingen av hans bröder tog ut flyttbetyg hos prästen - utan fördes upp som obefintliga/avvikna i församlingsböckerna).
   (Spele-Sven Bengtsson är min mf mf)
Tackar på förhand för varje upplysning/ledtråd!
Mats Winbro, Svartrå

2005-10-03, 13:00
Svar #1

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Den 19 april 1890, vid faderns bouppteckning, angavs Johan Otto Svensson ”vestande i Randis, Danmark”. (Faurås häradsrätt 1890-1891 AIIc:20)
 
Hur går man vidare för att hitta mannen i Danmark. Har någon erfarenhet eller tips?
Hälsningar Mats

2005-10-03, 13:23
Svar #2

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Mats!
Försök att sök honom på www.ddd.dda.dk
Randis = Randers ?!
 
mvh Hanne

2005-10-03, 13:32
Svar #3

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil

2005-10-03, 16:25
Svar #4

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Mats, du kan även lägga in en efterlysning under Länder = Danmark här på Anbytarforumet. Eller ses det då som att man har dubblerat sin fråga/efterlysning?! (ordningsregler)
 
Lycka till! :-)
/Hanne

2013-09-10, 10:36
Svar #5

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Så här drygt 10 år efter min efterlysning kan jag nu ge mig själv svar åtminstone var Johan Otto Svensson bodde vid folkräkningen 1880 . Han kallades Johan Otto Svendsen, var 32 år gammal och bodde i Randers Købstad vilket ligger i Randers amt och Støvring herred. Hans adress var: Kvarter/Rode 78, Schousgade, Matr. 656 forhuset qvisten. Han var dessutom gift (!) med Laura Svendsen som var ett par år äldre än maken. Med ledning av hennes födelsesocken kunde jag med hjälp av en annan forskare här på forumet hitta vigselnotisen i Laurbjerg socken (Randers amt, Galten herred):
 
 
Johan Otto Svensson, Arbejdsmand af Randers, 27 Aar gl. er vaccineret iflg. Flyttebevis af Pastor Holmberg if. Køinge i Sverrig. I och med både åldersupplysningen och uppgiften om vaccinationen från prästen i Köinge (N) råder det ingen som helst tvekan att det är rätt person. Om hans hustru står att läsa: Pigen Laura Andersen af Laurbjerg, 29 Aar, vacc:t. 19 Juli 1848 af Dctr Lage Lund. Vigseln skedde i Laurbjerg kyrka 1875-11-10, endast en dag innan Johan Ottos 28:e födelsedag.
 
Vidare har jag funnit hustrun Lauras födelsenotis i Laurbjerg 1845-12-04 (dop 1846-01-20). Hon står noterad som utomäktenskaplig dotter till pigan Marie Laursdatter och som barnets fader uppgavs Anders Pedersen.
 
Nu återstår det bara att hitta eventuella barn till makarna (kusiner till min mormor), så sökandet går vidare...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna