ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Slekten Lewenhaupt  (läst 947 gånger)

1999-08-15, 20:06
läst 947 gånger

Julie C. Jansen

Håper at noen kan hjelpe meg. I mitt korte liv har jeg hele tiden fått høre at vi stammer fra familien Lewenhaupt, d.v.s. Charles Emil Lewenhaupt (1691-1743). I min oldemors brors notater står det at vår stamfar Johan Lewenhaupt kom i krangel med sin far, ovenenvnte Charles Emil, og reiste deretter til Nord Odal, Hedmark, Norge.  
 
Det jeg har funnet så langt i min egen slektsforskning er at vi stammer fra en Carl Johan Leonard Langsted (1742-1792), gift med en Ingeri Olsdatter Knapper (Nord Odal kirkebok, s.438, microfilm HF 1322). De fikk sønnene Johan Johansen Langsted 1779, Bernt Johansen (min stamfar,1784-1835), og datteren Mari Johansdatter 1790. Han har altså kuttet ut navnet Carl, og senere navnet Leonard. Han tok også til seg navnet Morterud etter gården han bodde på da sønnen Bernt ble født (Nord Odal kirkebok, s.488). Da han døde var navnet Leonard tilbake igjen, da det står Johan Leonard Morterud (N.Odal kirkebok, s. 594).  
 
Etter det jeg forstår er det ganske vanskelig for en far å komme i krangel med sin ett år gamle sønn. Så da er mitt spørsmål, hvem Lewenhaupt kan Carl Johan Leonard Langsted stamme fra? Om han da stammer fra noen i det hele tatt. Venter spent på svar.

1999-08-15, 22:43
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Julie,
Utan att gå in på några detaljer i Ditt inlägg vill jag bara meddela Dig att det inte är direkt ovanligt att det i Norge förekommer fantastiska historier om adlig svensk härstammning. Jag har själv haft tillfälle att under många år djupare undersöka en sådan historia. Trots att det var en välutbildad man, en präst (men medlem av familjen), som den gången stod för notaterna vimlar dessa av helt omöjliga slutledningar och antaganden. Enda sättet att gå till botten med dessa historier är att göra som Du redan gjort - följa befintliga källor och vara skeptisk till icke bevisade utsagor.
Vänligen,
Olle Elm

1999-08-19, 17:17
Svar #2

Julie C. Jansen

Hei Olle,
 
Tusen takk for svaret ditt. Jeg har nå bestemt meg for å gå igjennom hele kirkeboken for å dobbeltsjekke. Kanskje det står hvor han kommer fra, eller i alle fall det året han ble introduceret som det så fint står i kirkeboken.  Så må jeg også få lov til å si at jeg hele tiden har vært litt skeptisk til dette med Lewenhaupt slekten, men det kan man jo egentlig ikke si til sine eldre, spesielt ikke siden dette har versert i mange generasjoner. Håper å komme med noe mer info snart. Julie:-)

2004-08-08, 04:45
Svar #3

Utloggad Vinette Lehner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 03:57
    • Visa profil
Hej  Kanske du vet att du har släkt i Landskrona  Kasimir Lewenhaupt  född på 50-talet ,han har även andra syskon . hon var ingift Lewenhaupt numera skild och avliden.. Tack för mig V.L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna