ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Segersven (eller Segersvänn)  (läst 953 gånger)

2004-02-20, 21:50
läst 953 gånger

Harri Mäkitie

Hej  
Är det någon som har stött på namnet Segersven (eller Segersvänn)? Abraham Segersven (född ca. 1733) flyttade från Sverige till Finland ca. 1766. Han nämns som trumslagare i Finska kyrkoböcker (Helsingforstrakten) men det finns inga anteckningar varifrån han har kommit.
 
Mvh
 
Harri Mäkitie
Kaptensgatan 18 A 6
FI-00140 HELSINGFORS
FINLAND
 
Tel. +358 40 500 4562
e-mail: hme@iki.fi

2004-02-22, 20:40
Svar #1

Margareta Högman

Namnet Segersven är levande än idag i åtminstone Nyland och Åboland.
Mvh Margareta

2004-02-23, 11:43
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej,
Jag såg namnet Segersven igår i en husförhörslängd. Mannen var soldat. Tyvärr vet jag inte i vilken församling det var, bara att det var i Kalmar län. Tidsperioden var ungefär rätt.
Kanske Sam Blixt har något om honom ?
MVH   Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2004-02-24, 08:45
Svar #3

Harri Mäkitie

Det stämmer nog, att namnet Segersven är levande i Nyland och Åboland, såsom Margareta säger. Jag har varit i kontakt med några personer, men dom har ingen aning om sin släktbakgrunden. Och mina undersökningar skulle visa, att denna gren är helt avskild eller högst har gemensamma medlemmar i Sveriges sida.  
 
Det kan också vara möjligt att Abraham har haft bror eller kusin som också flyttat till Finland på andra hälftet av 1700-talet.
 
Mvh  
 
Harri  
 
hme@iki.fi

2005-09-30, 16:23
Svar #4

Anders Segersven

Googlade mig själv och hittade det här! Visst förekommer vi ännu. Jag känner mina förfäder från 1700-talets slut från södra Lojo, varifrån de flyttade till Esbo (Kirst gård) på 1800-talet. Visste att S. var soldatnamn från 1700-talet men inte att han var trumslagare och kom från Sverige.Jag känner till ett dussintal Segersvenar och det finns säkert fler än så.
 
Anders Segersven

2005-12-28, 23:33
Svar #5

Harri Mäkitie

Hej
 
Kan du vänligen ta kontakt per e-mail, så att vi kunde kolla om vi har gemensamma förfäder.
 
Mvh
 
Harri Mäkitie
 
Parkgatan 9 B 18
00140 HELSINGFORS
 
Mobil: +358 40 500 4562
E-mail: hme@iki.fi

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna