ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Petter (?) Eriksson F: 28.09.1853 ( August Eriksson F: 1853)  (läst 705 gånger)

2003-06-16, 22:52
läst 705 gånger

Torunn C Ludvigsen

Jeg har en nøtt.. Som jeg har prøvd å løse ved å ha innlegg. Men nå frigjør jeg meg fra et enkelt landskap, og spør om noen kan hjelpe meg!
 
I 1882, gifter Andrine Nikoline Larsdatter og Peter Eriksson seg i Degernes kirke i Norge. Peter er oppgitt til å være født 28.09.1853. Hans far oppgis til å være Erik Andersson, og han skal være skogmager.
 
Følgende er oppgitt i kirkeboken ved giftermålet:
 
Petter Eriksson, Tjenestedreng Vatnemellem, Født: Sverige 28.09.1853 far: skogmager Erik Anderssen,  Andrine Nikoline Larsdatter F. Rokke 22.10.1951, konf: 66 i Rokke, Far:  Gård: Lars Nilsen Elnesnæset, Forloverer: Jens Johannesen Vatnemellem, Hans Iversen Greager
 
Vatnemellem er en gård i Degernes, Norge. ( som ligger i ?stfold.)
 
Ved noen av barnas fødsler er det oppgitt en Daniel Eriksson som er født ca 1856, som jeg antar er Peter sin bror. 
Daniel har bodd i Rokke, Berg. ( Også i Østfold)
 
Barnas navn:
Lovise Emilie
Lava Regine
Anna
Johannes
Emma Otilie
Ragnhild Marie
 
Ifølge familielegenden skulle Peter/Petter være fra Nøssemark. Men jeg har ikke lykkes å finne han der via dette forumet.
 
Jeg har heller ikke lykkes å finne ham innflyttet til Norge. 
 
Jeg HAR funnet en August Eriksson innflyttet til Rakkestad ( som Degernes var en del av) så jeg kunne kanskje tenke meg at han hadde byttet navn. Denne August har fødeselsdato i 1853.
 
Også i følge familielegenden skulle han ha innflyttet fra Nøssemark til Norge i 1879, men har altså ikke lykkes å finne dette. 
 
Jeg håper noen kan gi meg noen ledetråder.. Jeg føler at jeg leter etter den berømte nåla i høystakken.... 
 
Torunn C

2003-07-19, 20:35
Svar #1

Torunn C Ludvigsen

jeg prøver meg igjen jeg.. ,)
 
Følgende mulighet er også funnet:
August Erikson, som er født 25.11., dpt 29.11.1853 i Östad, Alvsborg len i Sverige. Han var sønn av Erik Anderson og Anna Stina Johansdotter 
 
Nå er jeg litt usikker på hvor Älvsborg er, da jeg ikke ser det på Landskapsoversikten...
 
Er det noen som vet om denne August flyttet til Norge og mulig oversikt om det i det hele tatt stemmer?
 
Opplysningene er tatt fra familysearch.org.
 
Torunn C

2003-07-19, 20:45
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 10:23
    • Visa profil
Älvsborgs län bestod av Dalsland och större delen av södra Västergötland.
Östad socken ligger i Västergötland, i nuvarande Lerums kommun

2003-07-21, 15:30
Svar #3

Torunn Cathrine Ludvigsen

Takk for tipset!
 
Jeg har lagt inn en forespørsel så får jeg håpe at noen kan hjelpe meg videre.. 
 
Torunn C

2003-07-24, 14:46
Svar #4

Torunn Cathrine Ludvigsen

Peter kom ikke fra Östad socken... Hvor kan han komme fra??
 
Torunn C

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna