ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oskar Johannessen (Hell?) f.1858  (läst 1006 gånger)

2003-01-02, 22:00
läst 1006 gånger

Tom Erik Ellingsen

I folketællingen før Drammen, Norge 1900, står det at Oskar Johannessen er født i Sverige i 1858.
Han er gift med Mathilde Johannessen fra Norge.
De har 4 børn  Arthur, Anna Sofie (Min oldemor),
Arthur og Sverre. Oskar kan ha skiftet navn da han flyttet til Norge. I slekten sies det at han het Hell? Han var murer og religion var Fri Mission. Kan noen hjælpe med opplysninger?

2003-01-03, 19:54
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det er håpløst å førsøke å finne noen med et så vanlig namn som Oskar Johannesson med bare fødselsåret 1858 og at han ble født i Sverige.  
 
Har du sjekka disse kildene?:
 
Innflyttingslista i det sogn han flytta til - der står når han flytta dit frå Sverige.  
 
Flytteattesten han hadde med seg frå Sverige - der står fødselsdag, hvilket sogn han kom frå, fødestedet (kanskje ble han født i et sogn, men flytta via et annet) og muligens også hvilken gard i sognet.  
 
Kirkeboka når de gifta seg - der fins hans fars namn.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-01-03, 22:17
Svar #2

Sofie Johansson

Hej!
Hade kontakt genom en bekant med en man vid namn Johannes Hell.Han bodde i Dals Rostocktrakten som ligger i Dalsland.Detta var slutet av 60-talet och han hade en stuga på Kroppefjäll och var frireligös.Tror han avlidit.
Hoppas det kan hjälpa dig.
MVH/Sofie

2003-01-04, 22:51
Svar #3

Sofie Johansson

Dalsland! Ett litet komplement till mitt tidigare
inlägg. Om jag inte missminner mig så hade Johannes Hell en syster också.
Lycka till !

2003-01-16, 10:23
Svar #4

Tom Erik Ellingsen

Jeg takker før svar, men har fortsatt problemer.
I www.familysearch.org har jeg funnet noen flere
opplysninger.
Oskar Johannesen:
F?dt. 13 Nov 1858 Tanums, Hede, Jæmtland, Sweden.
 
D?d. 11 Dec 1925 Drammen, Buskerud, Norway
 
I kirkebøkene jeg har sjekket, står ikke forældrenes navn ved bryllup, bare ved dåp.

2003-01-16, 14:57
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Familysearch er Familysearch...
 
Det fins et Hede sogn i Herjedalen, Jemtlands len. Men der fins ikke noe Tanum.
 
Men det fins en gard Hede i Tanums sogn i Båhuslen - og det ligger jo litt nermere Drammen... Det er i dag et tettsted som kalles Tanumshede (=Tanums, Hede?) og er sentrum i Tanums kommune. Tanumshede er også postadressen for en stor del av Tanums sogn.
 
Og i Tanums sogn ble det den 13/11 1858 født en Johan Oscar på Langemyr under Frøstorp. Foreldre  Johannes Christiansson og Anna Lisa Larsdotter (32 år). (Se Släktdatas avskrift: www.slaktdata.org/sv/reg.)
 
Dette må du sjølsagt få bekreftet i originalboka og deretter følgje ham i husförhörslängden og utflyttningslängden og se om han flytter til Drammen. Og det beste er som sagt om du kan finne hans flytteattest i Statsarkivet.
 
Du kan også se om det fins noen bouppteckning (skifte) etter foreldrene hans, og om det der står at han bur i Drammen. Den fins i Landsarkivet i Göteborg.
 
Men begynn med en etterlysning under Tanum.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna