ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Osbeck Anders, född 1838, var ?  (läst 1103 gånger)

2006-12-27, 14:26
läst 1103 gånger

marie osbeck-falk

Jag har fastnat på Anders Osbeck född 1838, var
okänt.Han var präst i Fässberg (Mölndal)från ?-
till 1800, då blev han kykoherde i Breared (Halland), där han dog 1804. Han var gift med Maria Christina Öhrberg född 1850, var okänt.
Det dyker upp en skräddare Abraham Osbeck,
från Göteborg han är fadder till Anders son
Emanuel född 1791 i Fässberg, han är också
fadder till Emanuels son Carl Anders född 1829 i Partille samt gode man för Anders och Maria  
Christinas yngsta barn när både Anders och Maria Christina dör 1804 och 1805.
Men jag kan inte hitta var Anders eller Maria Christina kommer ifrån och deras respektive
föräldrar.Jag är släkt med Anders sex generationer tillbaka, rakt nedstigande.
 
Tacksam för hjälp  
Marie Osbeck

2006-12-27, 21:22
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Marie Osbeck,
I hfl 1794 - 1797 Fässberg framgår det att vice pastor Anders Osbeck var född 1738 och hustrun Maria Chr. Örberg född 1750. Inga sockenangivelser anges.
Kanske har Du lagt märke till att det på barnen finns några ortangivelser i kolumnen - vad de nu kan betyda ...
Då Anders Osbeck var präst tycker man att han borde finnas i något herdaminne, eller i någon studentmatrikel. Kollade Lunqvist, Västgöta Nation i Uppsala, men finner ingen Osbeck[ius] i denna. Smolandi Upsalienses har jag endast till 1744, så den är för tidig, om han hade varit smålänning.
När jag kontrollerar hans död i Breared 1804 21/3 anges han höglärde herr magister Anders Osbeck, vilket gör att jag tror Du kan finna honom som student vid något universitet - Lund?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-12-28, 00:00
Svar #2

marie osbeck-falk

Olle Elm,
Tack för ett snabbt svar, jag har hittat Anders i Gbs stifts herdaminne, där står tyvärr inget om födelseort.Jag är helt nybörjare på släktforskning,så hur får man information om studier på universitet ?
Jag har redan märkt att släktforskare är väldigt
hjälpsamma, jag har fått hjälp med en bouppteck-
ning efter Maria Christina, där står att hon efterlämnar 8 barn, varav de två äldsta vistas
utomlands, men i hfl 1794-1796 i Fässberg finns bara 6 barn, så när jag kollade födda i Fässberg
så hittade jag 8 barn, men de 2 yngsta finns inte
i hfl, då kan man ju undra varför 2 små barn 0-4 år inte bor med sina föräldrar, som jag förmodar
var en någorlunda välbärgad prästfamilj! Kan
mamman ha varit sjuklig ? Eller kan man ha glömt några barn i hfl ?
Mycke spekulationer !
MVH
Marie Osbeck

2006-12-28, 17:11
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns en Anders Osbeck i namnregistret till matriklar från Lunds universitet. Jag passade på att kolla det på landsarkivet i Vadstena idag. Vet dock inte när denne Anders ska ha läst där. Han tillhörde Göteborgs nation.

2006-12-29, 20:25
Svar #4

marie osbeck-falk

Hej Chris,
Tack för ditt råd, talade med en arkivarie i
Lund idag, han hittade ingen Anders Osbeck på
1700-talet och Anders föddes ju 1738 och präst-
vigdes 1764. (enligt Gbgs stifts herdaminne)
så den Anders du hittat måste väl vara fel?
Kanske senare, för arkivarien menade att Anders borde funnits med där han tittade om han studerat
i Lund. Nu ska jag försöka med Uppsala.Anders son
Emanuel, studerade också till präst och han läste
både i Lund och Uppsala.
MVH
Marie Osbeck

2006-12-29, 23:08
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jo, det fanns inget årtal angivet och registret sträcker sig från 1600-talet till 1900-talet så det var en chansning. Om han inte finns i Lund borde han ju finns i Uppsala. Om inte - det tredje universitetet i Sverige var faktiskt Åbo! Många svenskar läste där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna