ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Søker etter Isak Isaksson (f. 1816) som utvandret til Norge  (läst 931 gånger)

2015-05-16, 17:18
läst 931 gånger

Utloggad Svein-Magnus Sørensen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-03-16, 22:51
    • Visa profil
Hei!
Jeg søker etter min 2x tipp-oldefar Isak Isaksson som innvandret til Målselv i Troms i Norge og bosatte seg på gården Rossvoll hvor han giftet seg. Alle spor stopper ved giftermålet i 1846, hvor han oppgav å være ungkar, 30 år gammel og at han var født i Sverige, noe som tilsier en fødsel rundt ca. 1816. Han har trolig flyttet til Norge i løpet av 1830-tallet, og han har sannsynligvis opphav fra Norrland noe sted ettersom han endte opp i Troms, men disse tingene er kun antakelser.
 
Jeg har søkt endel i åpne svenske kilder men finner ingen gode treff for det aktuelle fødselsåret. Derimot er det en hel rekke kandidater født noen år før eller etter, men uten at jeg har noen informasjon for å skille mellom disse. Kan noen hjelpe meg å finne hvilken Isak det kan ha vært som ble født ca.1816 og som utvandret til Norge?
 
Kilde for giftermål: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000000981695
Profilen hans på Geni finnes her: http://www.geni.com/people/Isak-Isakson/6000000021808553097
 
På forhånd takk for hjelp!

2015-08-25, 19:36
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Ett förslag är Isak Isaksson född 28/10 1813 i Överkalix.
Han synes ha flyttat till Torneå 1838, men återfinns ej där.
Kan även avse hela Tornedalen.
Man for ofta  härifrån till Norge denna tid.
Har som sagt inga bevis för detta men är tänkbart.

2015-09-01, 01:00
Svar #2

Utloggad Svein-Magnus Sørensen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-03-16, 22:51
    • Visa profil
Takk for innspill!
Det er ihvertfall et sted å starte med personer som forsvinner ut av svenske kilder, så får man heller finne bevisene etterhvert.
 
Det eneste mulige sporet jeg har er at det av forlovere ved dåpen til Isaks sønn er ved siden av klokker Kreutzer og bestefaren oppført et besynderlig navn: Manasse Andersen. Kan dette ha noen tilknytning til Isaks opphav i Sverige?
 
Hva er forresten de beste gratis/åpne svenske kildene for å kunne bekrefte avkrefte noe slikt? Eller er man avhengig av abbonementer?
 
(Meddelandet ändrat av sveinmagnus 2015-09-01 01:10)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna