ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Martin Toreson f. 1873-74 hvor i Sverige?  (läst 562 gånger)

2009-06-03, 21:55
läst 562 gånger

Utloggad Magne Godberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2011-04-16, 18:21
    • Visa profil
Hei, jeg har et spm. som gjelder min oldefar, Martin Toresøn (ulike skrivemåter) som ble født i 1873-74 i Sverige.
 
Han kom etterhvert til Norge, men jeg og flere andre har ikke kommet nærmere noe svar på hvor Martin ble født.  
 
Hans datter, min bestemor, lever enda og nærmer seg 96. Men hun vet heller ikke hvor han ble født. Det ville vært fint å fortelle henne hvor Martin ble født.
 
Martins mor het Anne Charlotte Andersdotter og var f. 1844-1849. Hennes far het Anders Storm. Martins foreldre var ikke gift, men hans far het etter alt å dømme Tore Madsen. Tore var bla. sjømann.
 
Anne giftet seg i Skjeberg i Norge 1882 med Ole Kr. Olavesen. Med ham fikk hun flere barn.
 
Er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan finne Martins fødested?
 
Se debatt om saken:
 
 http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=70 162&sok=&nr=1&antinnlegg=31&startnr=&antall=&spraak=n#anker

2009-06-06, 11:10
Svar #1

Utloggad Lena Furth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2012-07-06, 15:44
    • Visa profil
    • furth.se/lena
Hej Magne! Jag har inget svar att ge dig men vill bara tala om att jag i går kväll roade mig med att följa den Anna Lotta som du diskuterade 2003 under Närke, Norrbyås, för att se om hon möjligen flyttade till Norge senare. Just då kunde ingen se vart hon tog vägen. Jag har följt henne till Örebro 1864 och sedan tappade jag bort henne, ska göra ett nytt försök senare. Om någon annan fortsätter spåret så kanske det går fortare=). Det stod att hon flyttade till Örebro, Drottninggatan 61 1864 men jag har tittat i hfh för den tiden och inte hittat henne, men jag kan ju ha missat.
 
(Meddelandet ändrat av lenafurth 2009-06-06 11:11)
 
(Meddelandet ändrat av lenafurth 2009-06-06 11:12)

2009-06-07, 12:44
Svar #2

Utloggad Magne Godberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2011-04-16, 18:21
    • Visa profil
Hei, Lena! Takk for innlegget ditt. Veldig takknemlig for all hjelp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna