ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Böckelman, Christopher; Mora kompani.  (läst 742 gånger)

2001-12-20, 12:48
läst 742 gånger

Henrik Böckelman

Jag undrar om någon har uppgifter om en Christopher Böckelman, f. 3/7 1696 i Visby som lär ha varit soldat vid Mora kompani. Jag har motstridiga uppgifter om var han dog. Ett alternativ är att han skulle ha dött i Dalarna, men det andra alternativet är att han skulle ha dött i Finland.  Orsaken till min fråga är att jag har en förfader som hette Kristoffer (stavningen är jag inte säker på) som ligger begravd i Åbo. Kan denne Kristoffer vara samma person som soldaten vid Mora kompani?

2001-12-20, 16:25
Svar #1

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Kristoffer Johansson Böckelman är sist rustmästare vid Mora kompani och avlider 11/1 i Röjeråsen, Rättviks socken.  
Jag har inte kontrollerat uppgiften i dödboken!
1713 är han soldat för roten Tjäder då han står inför tinget den 15/12 anklagad för begånget lägersmål med bonden Hans Gunnarssons änka Karin Larsdotter i Nusnäs, med vilken han sedan gifter sig 1714 4/7.
Känner du till anorna till Kristoffer så får du gärna lägga ut det här, eftersom många morabor härstammar från honom.

2002-05-21, 17:42
Svar #2

Stefan Sörensson

Christopher Böckelman avled 1742-01-11, enligt mina uppgifter, i Finland. Han var dock bosatt och skriven i Rättvik.  
Han föddes i Visby, Gotland 1696-07-03. Föräldrarna var visitören därstädes, Johan Böckelman (stavas också Böckelmann), och hans hustru, Magdalena Rodelia. Johan Böckelman var född 1655-01-06, avled i Visby 1711-05-23. Hustrun Magdalena Rodelia var född 1655-04-13. De gifte sig 1687-12-25. De hade även döttrarna Cathrina, född 1688, och Maria, född 1690, samt en dotter som avled i Visby 1696-05-16.
 
Vore intressant att höra om det kan vara samma Christopher Böckelman som är begravd i Finland...
 
Mvh,
 
Stefan

2002-06-22, 19:39
Svar #3

Henrik Böckelman

Tyvärr kan inte min förfader Kristoffer vara samma person som Kristoffer, son till visitören i Visby (Johan). Det kan jag säga med ganska stor säkerhet, då jag vet att min förfaders son Sebastian gifte sig 1712. Om det vore samma person skulle alltså Kristoffer ha varit 18 år vid sin sons giftermål. Men jag har ändå mina aningar att de kunde vara släkt, eftersom Johan (Kristoffers far) är ett ganska vanligt namn i min släkt.

2004-05-10, 17:17
Svar #4

Henrik Böckelman

Efter lite mera efterforskningar har jag kommit fram till att Kristoffer, som jag trodde var min förfader Sebastians far, i själva verket var hans bror...det sätter ju saken i ett annat läge.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna