ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Leckstrøm, Anders Gustavs slektningar  (läst 501 gånger)

2003-10-16, 23:49
läst 501 gånger

Ragnar Solberg

Jag søker efter min mormors far Anders Gustav Leckstrøms slektningar i Sverige. Han flyttet til Norge rundt 1890 og tok seg arbeid som anleggsarbetare (murare). Giftet seg 1896(?) med Anna Karoline Knutsen og fikk 5 barn. Skildte seg fra sin kone tidlig på 1920-tallet og drog tilbaks til Sverige. Sedan har ingen av honnoms norska slektninger hørt nogåt från ham. Han har mange etterkommere både i Norge og Australia som gjerne vil komme i kontakt med hans svenska etterkommere.

2004-10-06, 21:33
Svar #1

Utloggad Olov Ånskog

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 634
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 09:55
    • Visa profil
Ragnar!  Det fanns en sjökapten G W(?) Leckström från Sjötorp, Lyrestad (R) som kanske skulle kunna vara en bror till din ana. Sjötorp ingår i Mariestads kommun vid sydöstra Vänern.  OLOV ÅNSKOG

2004-10-08, 13:20
Svar #2

Jan Ek (Janek)


2022-05-22, 10:10
Svar #3

Utloggad Mats Lindegarth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-10-11, 09:42
    • Visa profil
Hej!
Jag ser att detta är ett mycket gammalt inlägg och antagligen har ni hittat rätt. Anders Gustav verkade som sagt ha flyttat till Sverige och dog 1927 i Skogs-Tibble, men det kanske ni redan vet. Jag är avlägset släkt med Leckströms men i rakt nedstigande led på manssidan. Det som är intressant är att hans Y-haplotyp (som nedärvs på manssidan) pekar entydigt på att han var av finskt ursprung. Den man som jag tror kan vara min farfars farfar heter Lars Reinhold Jansson. Han var fyrmänning med Anders Gustav. Han bodde också i Norge ett tag, satt bland annat i fängelse i 3 år (https://media.digitalarkivet.no/view/58523/32), men är spårlöst borta efter 1896. Vore intressant att veta mer om Leckströms i Norge. Finns det fortfarande några ättlingar i rakt nedstigande manlig linje. I så fall borde denne ha den finska Y-haplotypen. Ha det bra! jag kan även nås på mats_lindegarth@me.com / Med vänlig hälsning, Mats Lindegart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna