ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Knut Alfred Linnér, född 1844  (läst 1690 gånger)

2002-05-19, 18:13
läst 1690 gånger

Rolf Wellbring

Jag söker efter Knut Alfred Linnér, född 1844 i Växjö. Efter en del flyttningar i södra Sverige hamnar han med sin familj i Karlskrona Stadsförsamling 1874. Han bor tillsammans med sin familj fram till 1896, då det finns antecknat att han avrest till okänd ort och då han blir å församlingen skriven. Finns det någon som kan bringa klarhet om Knut Alfred Linnérs fortsatt öden? Med vänlig hälsning Rolf Wellbring

2004-06-06, 00:50
Svar #1

Sven-Inge Nilsson

hej det finns linnèr i landskrona som är född 1865 Adolf Linnèr om det kan var någon släkt där S-I.N

2004-08-08, 04:35
Svar #2

Utloggad Vinette Lehner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 03:57
    • Visa profil
Hej! Jag heter Vinette Lehner- obs:efternammnet är ej lika stavat men mig veterligt finns det ej så många Lehner eller liknande i Sverige. Jag som skriver bor i Landskrona sen -76 men är född i Östersund-Frösön, Jag är född 1955-feb15, Mina föräldrar namn:Sven-Hilda Lehner, båda bördiga från Ösd, tror jag! Jag söker också efter mina rötter men nyss startat. Min mors flicknamn var Nordell (tror jag). Min far -farfar el farfarsfar antog visst namnet Lehner för länge sedan. Varför -vet jag ej. Jag vet ingenting om min fars bakgrund-men allt har varit så konstigt och hemlighetsfullt. Jag har inte några släktingar förutom en syster och halvsyster som jag innte har någon kontakt med. Andra släktingar  känner jag inte till, de är döda eller så vet jag ej var de bor eller heter. Jag är ledsen om jag kanske förrvirrade dig med mitt namn- men jag skulle gärna också vilja veta om samband finnes. Jag ville bara nämna detta kanske det har någon betydelse. Tack för mig

2004-08-08, 04:37
Svar #3

Utloggad Vinette Lehner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 03:57
    • Visa profil
Hej! Jag heter Vinette Lehner- obs:efternammnet är ej lika stavat men mig veterligt finns det ej så många Lehner eller liknande i Sverige. Jag som skriver bor i Landskrona sen -76 men är född i Östersund-Frösön, Jag är född 1955-feb15, Mina föräldrar namn:Sven-Hilda Lehner, båda bördiga från Ösd, tror jag! Jag söker också efter mina rötter men nyss startat. Min mors flicknamn var Nordell (tror jag). Min far -farfar el farfarsfar antog visst namnet Lehner för länge sedan. Varför -vet jag ej. Jag vet ingenting om min fars bakgrund-men allt har varit så konstigt och hemlighetsfullt. Jag har inte några släktingar förutom en syster och halvsyster som jag innte har någon kontakt med. Andra släktingar  känner jag inte till, de är döda eller så vet jag ej var de bor eller heter. Jag är ledsen om jag kanske förrvirrade dig med mitt namn- men jag skulle gärna också vilja veta om samband finnes. Jag ville bara nämna detta kanske det har någon betydelse. Tack för mig

2004-08-08, 23:21
Svar #4

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Vinette!
 
På CD-skivorna Sveriges Befolkning 1970 och Sveriges Dödbok 1950-1999 kan du hitta en del uppgifter.
 
Sven Sigfrid Lehnér, f 1917-02-09 i Brunflo i Jämtland, död 1992-09-23 i Östersund
gift 1936-08-09 med
Hilda Katarina (Nordell?), f 1909-06-29 i Frösö, död 1980-06-14 i Östersund.
 
Eftersom du nämner att dina föräldrar var bördiga från Östergötland skulle din farmor kunna vara  
Gerda Sofia, g. Lehnér, f 1889-07-25 i Herrestad, i Östergötland, död 1980-08-04 i Vadstena.
Hon blev änka 1970-06-06. Tyvärr saknar Sveriges dödbok namn på personer avlidna 1970 och tidigare. Likaså finns inte mannen upptagen i Sveriges Befolkning 1970. Denna skiva upptar närmare 30 personer med namnet Lehnér.
 
Hoppas att dett kan vara en utgångspunkt i ditt sökande.
 
Hälsningar
Stig Geber

2005-03-27, 23:53
Svar #5

nettan

Hej! Tack för din upplysning.. Jag är som sagt helt okunnig i detta med släktforskning, jag har försökt med lite på egen hand men inte kommit långt, det blir bara så rörigt.. Du nämnde att min ev farmor Gerda Sofia Lehner ,vilken jag inte hittar igen, skulle blivit änka 1970-06-06, detta verkar märkligt ,efersom jag aldrig har hört talas om att hon levt under min uppväxt,alltså varken min farmor eller farfar har levat så sent som 1970,jag var omkring 15 år vid den tidpunkten, och jag vet att min far gjorde någon resa till Vadstena, där han hade både en syster och en bror, systerns namn vet jag ej,men hans bror hette Nils Lehner vad jag minns, om det var kort efter, eller kort före hans resa till vadstena, tog Nils Lehner livet av sig (orsak okänd). Så kan det vara min fars syster denna Gerda Sofia Lehner,? Frågorna hopar sig.. Jag vet nu också om att det ska finnas en anknytning till soldatnamnet PLOG från Dalarna.. Jag har funnit 2st PLOG, båda tillhörde Rättviks regemente.. Den enes namn var Anders Andersson Plog född 1807-07-12, tillhörde Rote Övre Gärdsjö kompani Rättvik,..aktnummer: DR-08-0036-1835 Den andre : Johan Plog född i Hällestad, födelsedata vet jag ej, tillhörde Gäsne kompani, Rättviks regemente, det finns BUCKARP antecknat också? aktnummer: ÄR-00-0398-1807-PLJO ... Ja ,det var allt jag vet vid dags datum,men jag tacka´r för din hjälp i alla fall, men om du vet nåt mer så kontakta mig gärna. jag tar tacksamt emot alla upplysningar som kanske kan skingra dimman.. Trevig fortsatt PÅSK MVH nettan Jag kan också nås via E-mailadress nettanlehner9@hotmail,com

2017-02-13, 15:21
Svar #6

Utloggad Carina Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:24
    • Visa profil
Hej!

Jag är intresserad av om du löst denna gåta ännu? I min släkt har denne man dykt upp på senare år. Vi står lika frågande som du gjorde 2002.

Hälsningar
Carina Ström

2017-02-13, 19:05
Svar #7

Utloggad Ansgar Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 21:14
    • Visa profil
Hej, kan väl vara denne Bankeryd AIIa:2 (1906-1912) Bild 119 / sid 107

Mvh Ansgar

2017-02-14, 10:22
Svar #8

Utloggad Carina Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:24
    • Visa profil
Hej!
Ja det stämmer..men vad gjorde han mellan 1896 och 1905? Utvandrade? Tyskland? Det finns ej belagda berättelser om en tysk anknytning.
Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna