ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kerstin Olsdotter, f 1828 i Nordanåker, Malung  (läst 992 gånger)

2007-03-02, 22:35
läst 992 gånger

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Anna Olsdotter som är min mm mm hade sitt ursprung i Malung i Dalarna. Hon föddes 1830 på gården Mon i Bjuråker, nära Yttermalung. Hennes släkt var djupt rotade dalmasar och -kullor, de hade bott i trakterna runt Bjuråker och Nordanåker i mer än 100 år. Gårdsnamn som fanns i släkten är Mon, Äggen, och Roligs. Roligs hette gården efter en soldat Rolig som möjligen var en släkting, det vet jag inte än.  
Den 8 maj 1854 tog Anna ut en flyttattest till Norrköping. Hon var 24 år när hon flyttade dit. Fem år senare flyttade Anna och Fredrik in i Gamla stan i Stockholm, dit de anländer den 28 oktober 1859, efter att ha gift sig i juni samma år. Deras gemensamma öden har jag lyckats karlägga tack vare god hjälp här på AF (tack igen Maud och SSA!)
 
Anna Olsdotter hade en två år äldre syster, Kerstin. Den 8 december 1851 tog Kerstin ut en flyttattest till Linköping. Hon var gravid i åttonde månaden, och flyttade efter julhelgen 1851. Hon skrivs in som inflyttad i Linköping den 2 januari 1852. Hon återfinns i inflyttningslängden den 2 januari 1852. I Linköping bosatte hon sig i 8:e kvarteret Tannefors. Den 8 januari 1852 föds hennes utomäktenskaplige son Johan Vilhelm.  
 
Den 16 november flyttade Kerstin vidare till Vreta kloster enligt utflyttningslängden. Men jag har inte lyckats hitta henne i inflyttningslängd, husförhörslängd, vigsellängd eller dödbok där. Vreta kloster ligger vid Göta kanal, och en gissning är att Kerstin och hennes son helt enkelt reste vidare. Frågan är bara - vart?
 
Att Kerstin lämnade Nordanåker i Yttermalung  får en helt annan förklaring än att en ung kvinna söker äventyret eller försörjningsmöjlighet i industrin när man blir varse att hon föder en son bara 6 dagar efter sin ankomst till Linköping. Det var inte äventyret som väntade på den 23-åriga Kerstin, utan en flykt från hembygden, frivilligt eller under tvång.
 
Spåren efter Kerstin och Johan Vilhelm upphör i utflyttningslängden från Linköping. På skivan Sveriges befolkning 1900 finns en Kerstin Olsdotter i Nordanåker, Malung - men det är inte min Kerstin utan Sjuls Kerstin Olsdotter, som föddes några månader tidigare och uppenbarligen stannade kvar hemmavid.
 
I Katarina Norra i Stockholm finns 1875 en Kerstin Olsdotter som tjänstgör som piga hos byråchefen Fredrik Theodor Berg och hans familj. En av personerna i samma hushåll är Johan Wilhelm Berg, medicine filosofie kandidat. Detta spår har jag ännu inte orkat kolla upp.
 
Är det någon som stött på Kerstin och hennes son Johan Vilhelm? Kan någon med tillgång till Sv Befolkning 1890 se om de finns där?

2007-03-03, 12:23
Svar #1

Christina Johansson

Hej
 
Det finns i sveriges befolkning 1890 en Mor Kerstin Olofsdotter f 1828 i Malung, i Slottsqvarteret i Vadstena. Hon är sömmerska och ensamstående, ogift.
 
Kan det vara hon?
 
Christina

2007-03-03, 12:37
Svar #2

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Hej Kaj!
 
Den Johan Wilhelm Berg som finns hos Fredrik Theodor Berg är nog Bergs egen son född inom äktenskapet 2/3 1851.
 
Mvh
Christina H
 
Eagle

2007-03-03, 23:34
Svar #3

Christina Johansson

Hej Kjell
 
Hittar nr 112 Mor Kerstin Olsdotter inflyttad från Flistad till Vadstena 186, 23 november 1854. BI:2 sid 74 Gid 401.31.22500
Hon finns i Vadstena AI:20 sid 173 Gid 401.26.14600
född 27/6 1828 i Malung, det står en notis om sonen men jag har svårt att läsa vad.  
 
Utflyttad från Stora Segorp, Flistad AI:6 sid 193 Gid 286.7.27800
här finns också oäkta sonen Johan Wilhelm, skriven inom parentes, utan födelsedata.
Inflyttade 1853? från Vreta Kloster.
Vart sonen tar vägen står inte, han flyttar inte med sin mor till Vadstena.
 
Christina

2007-03-04, 10:12
Svar #4

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna