ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kalmuckien  (läst 1591 gånger)

2004-11-11, 20:47
läst 1591 gånger

Utloggad Leszek Bonikowski

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2009-02-09, 15:35
    • Visa profil
    • www.sfhm.se/templates/pages/ArmeExhibitionPage____2988.aspx?epslanguage=EN
Jag försöker lokalisera tre kvinnor som kom till Sverige den 9 juni 1734 tillsammans med Johan Gustaf Renat och hans fru Brigitta Scherzenfeldt, som varit i Kalmuckien i 17 år.  
 
Dessa tre kvinnor ska alltså vara från Kalmuckien med omnejd och jag har hittat deras dopbevis på Stadsarkivet. De döptes alltså i Artillerikyrkan i Stockholm den 14/12 1735.  
 
Atlan döptes till Anna Catarina  
Iamankiss döptes till Maria Stina  
Sara döptes till Sara Greta  
 
Detta är dock allt jag kan finna och nu undrar jag om någon har fler uppgifter eller om någon vet hur jag kan gå tillväga för att lokalisera dessa kvinnor?  
 
De fick alltså inga efternamn vid dopet och de finns inte omnämnda i Johan Gustaf Renats bouppteckning från 1744.

2004-11-12, 13:40
Svar #1

Ingrid Wikberg

Jag blev nyfiken: VART ligger/låg Kalmuckien?
Har aldrig hört detta namn tidigare.
mvh
Ingrid W

2004-11-12, 14:10
Svar #2

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Jag har skrivit lite om det på det andra stället för denna fråga.  
 
Kalmuckien ligger i nuvarande Ryssland, på den europeiska sidan av Volga(mellan Volgas nedersta lopp och kaspiska havet)  
 
Det är den enda infödda Mongoliska och buddistiska folkgruppen i Europa. Därför att det vart svenskar där på 1700-talet så kan man i äldre Svenska källor läsa om kalmuckien och kalmuckier. Men folkgruppen existerar än idag, en stor grupp bor i USA. Men en hel del har flyttat hem igen efter Stalin förföljelserna som även drabbat denna folkgrupp.  
 
MVH
Lena-Maria

2004-11-12, 14:29
Svar #3

Ingrid Wikberg

Tack Lena-Marie -så trevligt det är med den här möjligheten att få kunskap på ett snabbt sätt här. Nu vet jag vilka källor jag bör söka vidare i,det låter extra spännande att svenskar vistats i området.

2004-11-13, 13:20
Svar #4

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Enligt Alf Åbergs Fångars elände lär de tre kalmuckiska kvinnorna ha levat som tjänarinnor hos Renats i Stockholm efter sin omvändelse.Det kanske finns husförhörslängder.

2004-11-23, 18:50
Svar #5

Utloggad Leszek Bonikowski

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2009-02-09, 15:35
    • Visa profil
    • www.sfhm.se/templates/pages/ArmeExhibitionPage____2988.aspx?epslanguage=EN
Alf Åberg skriver i sin Karolinerna och Österlandet (Halmstad 1967) ett antagande på sidan 90. Nämligen detta: En av Renats unga kalmuckiska tjänarinnor kom - om man vågar en gissning - att bli bemärkt i historien. Hon tycks nämligen vara identisk med den mörkhyade piga som tjänstgjorde hos den berömda mamsell Arfvidsson på Gustav III:s tid. År 1800 begravdes hon enligt tyska församlingens dödsbok - 'eine Kalmuckin Anna Dorothea' - på johannes kyrkogård.  
 
Vet någon något mer om detta?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna