ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan-Gottfrid Karlsson Källvik  (läst 745 gånger)

2007-12-31, 09:19
läst 745 gånger

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2348
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:44
    • Visa profil
Jag söker efter Johan-Gottfrid, han jobbade i Stora Strands gruva i Fröskogs socken Dalsland år 1908 han måste ha dött före 1947 för han finns inte med på Sveriges dödbok 1947-2006, om någon vet något om honom så vore jag glad för upplysningar. Han var född i Rolfsbyn Tydje den 26/4 1878 son till Karl-Gustav Jonasson Källvik och Anna-Charlotta Andersdotter
 
Ulla
 
(Meddelandet ändrat av ulla_lundell den 31 december, 2007)

2021-11-21, 17:23
Svar #1

Utloggad Inger Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-12-05, 17:40
    • Visa profil
Hej
Av en slump hamnade jag här och svarar nu på ett mycket gammalt inlägg. Johan Gottfrid Källvik var min farmors pappa. Min farmor hette Alice Maria Källvik och var äldsta barn till Johan och Berta.
Johan dog redan 1916 endast 38 år gammal. Om du fortfarande finns i änden på denna tråd kan jag bidra med mer information. Vänlig hälsning /Inger Andersson

2021-11-22, 09:45
Svar #2

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2348
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:44
    • Visa profil
Hej Inger


Jätte roligt att få ett svar på en så gammal fråga, det vore roligt att få veta lite om din del av familjen Källvik. Min farmor Matilda-Sofia kallad Sofia var dotter till Karl-Gustav Jonasson Källvik och Anna-Charlotta Andersdotter. Matilda-Sofia gifte sig med Oskar Jansson min farfar de fick sonen Alf min far som gifte sig med Rut Jansson. Mina föräldrar finns inte kvar i livet.


// Ulla :-)

2021-11-22, 21:54
Svar #3

Utloggad Inger Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-12-05, 17:40
    • Visa profil
Hej igen Ulla
Otroligt med ett svar säger jag med! Om jag tänker rätt så är Alice, min farmor, och din pappa Alf kusiner. Alice var född 1901 07 16. Hon hade två yngre syskon som hette Harry och Elsa. De dog båda relativt unga. ( har uppgift på det någonstans) men Alice levde till 1988. Hon gifte sig med Karl Andersson och fick först en son, Dick, som dog i lunginflammation i tvåårsåldern. Min pappa   är 88 år i år.
Du och han är alltså sysslingar, kanske är ni i ungefär samma ålder? Han bor i Örebro. Han gifte sig med Bodil Söderlund från Frånö i Ångermanland 1960. Jag föddes 1963 02 03 och min bror föddes 1965.

Nu vet jag inte riktigt vad du är intresserad av att veta? Jag har några gamla foton på Johan Gottfrid  och på hans fru Berta. Om du skulle vilja se dom kan jag scanna in och skicka här i tråden kanske?
Johan arbetade ju i gruvan och var som jag har förstått det utsliten när han bara var 36 år. Om det var tbc eller kanske silikos från gruvdammet vet jag inte.
Han dog efter två år 1916 och hans fru Berta levde sedan bara till 1922.
Hittade nu en bild här i datorn som min dotter hade med sig till skolan när hon var
yngre (19 år nu).
Jag har också en levnadsskildring skriven av yngsta barnet till Karl Gustav och Anna- Charlotta. Han hette Fridolf. Kanske har du redan den?
Berätta gärna något om Matilda Sofia. Eller om vad som helst.
Jag bor i Gustavsberg i ett gammalt hus från 1873 och är konstnär. Jag har ateljé i den f.d. Porslinsfabriken.  Varma hälsningar /Inger




2021-11-23, 13:16
Svar #4

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2348
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:44
    • Visa profil
Hej Inger


Tack för ditt brev jag har skrivit ut bilden och dina brev. Jag har lite att berätta om Sofia och Oskars barn och barnbarn men det faller för 70 års sekretess, har du någon e-mail så skicka den till mig så ska du får veta lite mera, min e-mail är ulla.lundell@gmail.com Jag har levnads skildringen som Fridolf Källvik skrev.


// Ulla :-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna