ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jan Peter Johansson, Backfors og Gustava Johannesdotter, Stensby - Lexarby  (läst 637 gånger)

2004-08-26, 11:16
läst 637 gånger

kari

Jeg søker etter Jan Peter Johansson. født 21. januar 1841, Backfors. Han var gift med Gustava Johannesdotter, Stensby.  
De fikk en datter. Julianna Petersdotter født 6. januar 1876 i Lexarby. (hun er min oldemor)Hun flyttet til norge og giftet seg der.  
Jeg har ingen andre opplysninger. Håper noen kan hjælpe meg :o) Vet ikke engang hvilket län dette h?rer til !!

2004-08-26, 14:16
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Kari,
 
Undrar om inte Lexarby ska vara Laxarby. Hittar en Juliana Petersdotter f 1876 i Laxarby i folkräkningen 1890
 
Hemförsamling: Laxarby
Hemort: Skröfva
Kontrakt: N:a Dals
Län: Älvsborg
Juliana Petersd:r f. 1876 i Laxarby, Fatt.
 
Detta ser ut att vara Jan Peter med Gustafva enligt folkräkningen 1890
 
Hemförsamling: Steneby
Hemort: Smedserud
Kontrakt: Norra Dals
Län: Älvsborg
Fam nr: 1
Jan Petter Johansson f. 1841 i Bäcke, Älvsborg, Brukare
Gustafva Johannesdotter f. 1847 i Steneby
Emma Kristina f. 1878 i Steneby
Alfred Teodor f. 1887 i Steneby
Fam nr: 2
Maja Andersdotter f. 1832, Piga
Fam nr: 3
Olof Andersson Udd?n f. 1825, Dräng
Fam nr: 4
Vilhelm Olsson f. 1869, Dräng

2004-08-26, 20:15
Svar #2

kari

Tusen takk skal du ha...dette er helt riktig familie :o)
Når du nevner fam nr 2, fam nr 3 og fam nr 4...hvilken tilknytning har de til Jan peter Johansson og Gustafva Johannesdotter ?
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2004-08-27, 09:07
Svar #3

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2320
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:18
    • Visa profil
Hej Kari
 
Jag heter Ulla Lundell och är barnbarnsbarn till Jan-Petter Johansson och Gustava Johannessdotter. Vad min mor berättade för mig så var Juliana Pettersdotter fosterdotter till Jan-Petter och Gustava. De fick fyra egna barn men två av dem dog som små barn.
Alfred-Teodor  född den 14 mars 1887 på gården Smedserud var min morfar. Hans syster Emma-Kristina  född 1878 på gården Smedserud gifte sig med Vilhelm Olsson.
Vad som rör Maja Andersdotter så var hon piga på gården Smedserud i Steneby socken Dalsland,Olof Andersson Udd?n var dräng på gården
Jan-Petter och Gustava gifte sig den 6/1 1874 i Laxarby.
 
Hälsningar Ulla Lundell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna