ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inte direkt försvunnen...men utan ursprung?  (läst 768 gånger)

2003-03-18, 23:01
läst 768 gånger

Jessica Wahlén

Min farfars far hette så vitt jag fått veta Viktor Gottfrid Johansson och var född 16/10 1890. Jag har sökt bl a i Arkion men inte hittat någon med det namnet i Sverige. Jag trodde han var från Göteborgs- eller Bohus län, men det behöver inte vara så. Har provat diverse varianter av namnet Viktor/Victor/Wiktor/Wictor utan resultat.  
Han gifte sig (oavsett vad han nu hette) senare med en Gerda Charlotta Blom (f. 27/11 1890) från Herrestad. Gerda var fosterbarn och hette från början Josefsdotter i efternamn. Vet någon hur man kan få veta något om var fosterfamiljen, som jag antar hette Blom, bodde eller annat om dem?
 
Kan någon hjälpa mig eller tipsa mig om hur jag kan gå vidare med Viktor eller Gerda vore jag mycket tacksam.  
Mvh, Jessica.

2003-03-19, 07:34
Svar #1

Anders Ek

1890-11-27 Gerda Charlotta Johansson,f i Herrestad, Uddevalla kn, d 1972-12-15 i Mosshed Myren, Uddevalla, änka 1948-08-16, allt enligt Sveriges dödbok.
 
Kan det vara rätt person?
 
Anders

2003-03-19, 15:39
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Hej Jessica,
det finns i Arkion två Victor Gottfrid och en Wiktor Gottfrid som är födda 1890. Bara en av dem har en fader som heter Johan eller Johansson och han finns i Herrestad.
 
Men säker på att detta är rätt person kan du inte vara förrän du kontrollerat saken i kyrkböckerna - det gäller både Victor Gottfrid och den Gerda Charlotta du tidigare fått tips under Bohuslän, efterlysningar. Enklast gör du det genom att börja med din farfars födelse och sedan följa föräldrarna bakåt.
 
Vad beträffar eventuell fosterfamilj så finns det år 1900 ingen Blom i Herrestad. I övrigt är namnet ganska vanligt i länet, 1890 finns 89 vuxna personer som heter Blom.  
 
Men ännu en gång: du har börjat ditt sökande i fel ände. Jag antar att du vet när och var din farfar föddes - börja där!  
 
Hemförsamling: Herrestads
Hemort: Herrestads Prestgård
Län: Göteborgs o Bohus
Hushåll nr: 293
Johan August Johansson f. 1855, torpare
Julia Jacobsdotter f. 1860
Johan f. 1884
Anna Kristina f. 1885
Carl Julius f. 1888
Victor Gottfrid f. 1890  
Samtliga personer födda i Herrestad.
--------------------------
SVARvolym: 000249  Kort nr: 13
Sida: 25  Rad: 43
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-03-19, 19:14
Svar #3

Jessica Wahlén

Maud, tack för hjälp och vägledning. Jag är som tidigare nämnt nybörjare och drar i de halmstrån jag har, utan att egetligen veta hur jag ska gå till väga.  
Den Johan August Johansson Du hittade är värd att titta närmare på, för om jag inte missminner mig stämmer även hustruns och vissa av syskonens namn.  
Ursäkta ytterligare en fråga från en novis... hur får jag inblick i kyrkböckerna från Herrestad? ?  
Jag har försökt med G. kyrkböcker online men mitt abonnemang vill inte fungera trots upprepade kontakter med supporten.  
Tacksam för svar, Jessica.

2003-03-19, 20:04
Svar #4

Per Eriksson

Jessica, betr. din supportfråga, vilken Genline borde hjälpa dig med, så kan du väl prova att ställa den här på Anbytarforum. Men kanske då under: Datorprogram och teknik: Genline, eller på  Källor: Internet: Genline Kyrkböcker på nätet, i vart fall inte här.
 
Hälsningar
Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna