ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hägelåkra  (läst 608 gånger)

2011-07-11, 12:16
läst 608 gånger

Tobias Jeppsson

...också stavat Häggelåkra, finns i Målilla med Gårdveda:s husförhörsböcker fram till 1827, sen försvinner det (åtminstone i de två nästkommande husförsböckerna). Men var?
 
På Arkiv Digital står det att Gårdveda församling gick upp i Målilla församling 1830, och jag vet inte om det har något med saken att göra, men jag förstår inte vad. Tacksam för hjälp!
 
Har sökt runt på anbytarforum och folk verkar skriva att det Hägelåkra ligger i Målilla även efter 1830, så jag förstår inte vad jag gjort för fel.

2011-07-11, 15:03
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Tobias!
 
Din fråga skulle kanske ha legat under Målilla istället. Min farfar var född i Hägelåkra i slutet av 1800-talet så jag har forskat en hel del i området, även om det nu är länge sedan...
 
I AI:7 står det tydligt i AD att del I saknas, del II S-Ö finns. Alltså försvinner Hägelåkra p g a detta faktum. I AI:6 finns Hägelåkra inte alls med i registret. Däremot återkommer Hägelåkra i AI:8 fr o m 1842 och börjar då på s 91. Förhoppningsvis är den du söker där fortfarande kvar på samma plats 1842?
 
Mvh
 
Britt-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna