ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Huarröd och Kviinge 1853-Mitt Waterloo  (läst 385 gånger)

2000-05-14, 18:48
läst 385 gånger

P. Svensson

• Gäst
Jag har drabbats av två styck just i början, där det inte stämmer någonstans om personerna, i alla handlingar står samma datum, födelseår samt ort, men de finns inte i dopböcker. Behöver er hjälp och råd.

1) Pär Persson skulle enligt alla källor vara född i Kviinge i Kristianstadslän 1853-10-28, han var en tid bosatt som mjölnare i Jämtland, skaffade här familj och flyttade sedan till Skåne där man bosatte sig i Sibbhult, Hjärsås sn, Pär dog 1935-12-30 i Sibbhult. Men hittar honom inte i Kviinge. Råd och hjälp efterlyses!

2) Nästa problem är Kristina Johnsdotter/Johansdotter född enlig alla handlingar i Huarröd 1853-11-20, hon var gift med Per Nilsson i Östra Sönnarslöv, här dog Kristina 1897-09-08. Per och Kristina flyttade fram och tillbaks som torparepar mellan just Östra Sönnarslöv och Svensköp. Men hittar henmne inte som född. Råd och hjälp efterlyses!

2000-05-15, 14:49
Svar #1

Martin Andreasson

• Gäst
Jag har själv råkat ut för motsvarande problem ett par tillfällen. Prova att söka i kyrkböckerna för intilliggande socknar! Det kan ju hända att Pär Persson och Kristina Johansdotter kom till Kviinge respektive Huaröd vid mycket späd ålder men i själva verket föddes någon annanstans.

2000-05-28, 09:31
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

• Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7578
  • Senast inloggad: 2025-01-25, 13:51
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det finns två Kvi(d)inge socknar, båda i Kristianstads län!  

Den ena är den som i dag stavas Kviinge i Östra Göinge härad. Den är nästan grannsocken till Hjärsås, så det är väl troligt att det är detta Kviinge. Kviinge var till 1961 moderförsamling i det pastorat där också Gryts socken ingick.

Den andra är den som i dag stavas Kvidinge i Södra Åsbo härad. I Kvidinge pastorat ingick till 1961 också Västra Sönnarslövs socken.

Huaröd var till 1961 moderförsamling för Svensköp. En socken med snarlikt namn är grannsocknen Hörröd, som till 1926 var moderförsamling för Maglehem.

Ofta anges moderförsamlingen som födelseförsamling i husförhörslängden när en person har flyttat till ett annat pastorat, trots att den riktiga födelsesocknen är en av de andra socknarna (annexsocknarna) i pastoratet. Orsaken till detta misstag är att pastorn har undertecknat flyttattesten med pastoratets (=moderförsamlingens) namn.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-05-28, 16:09
Svar #3

Bengt Krantz

• Gäst
Hej Jörgen.
Det var ett bra tips du kom med. Har själv tappat bort en person, som enligt hfl skulle vara född i Hörröd. Har sökt både i Hörröd och Huaröd, men inte hittat henne. Det kan vara så att hon kanske är född i Maglehem. Det skall jag kolla. Det gäller Anna Andersdotter f 4 april 1780 i Hörröd.
Hälsningar Bengt

2000-05-28, 18:26
Svar #4

Eva Dahlberg

• Gäst
Hej! Som född i Kvidinge, vill jag förtydliga Jörgens meddelande i den del som berör Kvidinge i nordvästra Skåne, i Södra Åsbo Härad. Församlingen och byn Kvidinge har stavats med 'd' så att säga alltid - den tidigare stavningen, som jag antar ska läsas in som motsats till dagens, var med Qv eller Qw i början av namnet. Det finns enligt Skånes Ortnamn A.18 (Södra Åsbo) från 1962 belägg för stavning med 'th' i stället för 'd' på medeltiden och vissa skrivningar utan 'd' eller 'th' från 1500-talet och dessutom en gång 1623, men den huvudsakliga stavning var med 'd'.

Kviinge bör därmed vara det troliga alternativet, som Jörgen säger, med tanke på att de flyttar till Sibbhult sedan. Jag har personligen inte stött på att Kviinge och Kvidinge har blandats ihop norröver eller i Skåne, men det betyder ju inte att det kan ha hänt.

Hälsningar, Eva Dahlberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna