ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frans Otto Eriksson Oskyldigt dömd för mord. Försvunnen!?  (läst 3313 gånger)

2000-02-12, 21:48
läst 3313 gånger

Kenth Zingmark

Jag söker efter min morfars bror, bagaren Frans Otto Eriksson, 1876-04-15, Badelunda Västerås.
Blev oskyldigt dömd till livstid för mord.
Svarta hästen och luciamordet.
Satt på Carlstens fästning (Marstrand)i 12 år, från 1920 till 1932.
Efter frigivningen tog han sej på cyckel till Luleå och fick hjälp av släktingar. Försvann därefter och ryktet säger att han åkte till Amerika.
Detta är mycket osäkert men ingen i släkten har något att berätta om honom efter besöket i Luleå.
Finns det någon som har sett honom i något arkiv?
Mvh Kenth

2000-02-12, 23:30
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Kent!
Vet du fler detaljer möjligen ?
Jag reagerade nar jag såg Svarta hästen. Det finns en bok som handlar om ett mord begånget på heden, utanför Leksand, som begicks av en luffare vid namn Westerlund. Han kallades Svarta hästen, om jag inte missminner mig. Mordet du nämner, finns det belagt, eller är det en släktberättelse ?
MVH     Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-02-13, 01:03
Svar #2

Andreas Törnqvist

Boken om Frans Otto Eriksson och dubbelmordet i Leksand 1909 är skriven av Gunnar Harding och har titeln Luffaren Svarta Hästen och det hemska rånmordet i Leksand (Sthlm 1977).
Enligt förf. skall Svarta Hästen först suttit på Långholmen och sedan i Mariestad, varifrån han frigavs 1930. Enligt samma källa skall han ha avlidit på Karlslunds vårdhem i Västerås i juni 1953.
mvh
Andreas

2000-02-13, 09:36
Svar #3

Kenth Zingmark

Roligt att det blev lite intresse för denne man.
Inget är påhittat utan verkligen sant, tyvärr kan man väl säga. Jag har själv inte känt till detta så länge men har fått det berättat för mej ganska nyligen när jag kontaktat släktingar pga släktforskningen.  
Vad jag försår så skall det varit en zigenerska med i bilden och det var väl hon som kallades svarta hästen, rätta mej om jag har fel.
Jag har svårt att tro att det var Frans Otto som kallades så beroende på att han var en ganska obetydlig man volymmässigt, han var inte mer än ca 1.60 lång.
Jag har själv inte lyckats hitta historien i min Nordisk Kriminalkrönika, har bara 9 band.
Jag blir lite konfunderad när jag ser att dubbelmordet i leksand skedde 1909 eftersom FO satt av straffet 10 år senare, kan det vara samma fall?
Skall kontakta biblioteket och höra om Hardings bok finns att låna.
Tack så länge.
Kenth

2000-02-13, 10:19
Svar #4

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Du Kenth!
Är du säker på dina uppgifter?  
Carlstens fästning lades ned som fästningsfängelse redan 1854, då de kvarvarande fångarna överfördes till Nya Älvsborg.
M a o kan det inte stämma att den person du söker suttit där 1920 - 1932.
 
Hälsn
 
Rolf L

2000-02-13, 19:00
Svar #5

Kenth Zingmark

Ok, jag ger mej. Det var bara en uppgift jag fått utan möjlighet att kontrollera så jag litar på dej.
Skall ringa min släkting igen.
Jag MÅSTE ha tag i boken. Skall kolla om den finns på internet-bokhandeln.
Kenth

2000-02-13, 22:10
Svar #6

Carl Szabad

Jag kan med hjälp av den kommande versionen av Sveriges dödbok konstatera att det föds en man det datumet Kenth anger som avlider i juni 1953 i Västerås. Han var då ogift. Med ledning av personnumret ser man också att han bodde i Västmanlands län 1947.
 
En bekräftelse av namnet torde pastorsexpeditionen i Västerås domkyrkoförsamling kunna ge.

2000-02-13, 22:28
Svar #7

John Sidén

Jag skulle råda Kenth att inte kontakta pastorsexpeditionen i Västerås domkyrkoförsamling eftersom samtliga kyrkoböcker för församlingarna i Västmanlands län är mikrofilmade samt inlämnade till Landsarkivet i Uppsala. Landsarkivets folkbokföringssektion torde kunna ge de önskade upplysningarna, tel 018-652100 eller mailadress: folkbokforingen@landsarkivet-uppsala.ra.se. Eftersom det handlar om en enda uppgift som ska kontrolleras bör någon avgift inte behöva tas ut av Landsarkivet (men det går ju inte att säga säkert).
Med vänlig hälsning
John i Veta

2000-02-14, 10:30
Svar #8

Kenth Zingmark

Jag kontaktade uppgiftslämnaren igår kväll och fick veta att det nog kunde vara så som sagts i denna diskussion beträffande platsen för fängelsevistelsen, det vara bara någonting hon hade hört.
Var kan man få det bekräftat?
Att han skulle ha avlidit i Västerås låter ju trovärdigt med tanke på att han är född där.
Jag kan säkert få själva orten bekräftad via landsarkivet. Jag har fn filmer hemma från Västerås men bara födelseböcker.
Jag hittade och beställde boken igår, kostade 85:- på Adlibris.
En sak som jag har funderat på.....
Sven Ove Brattström berättade om en luffare som hette Westerlund, kan det vara samma man han menar? Det finns ju en koppling till det namnet eftersom Frans Ottos mamma hette just Westerlund.
Man kan ju undra om han använde både Eriksson och Westerlund.
Frans Otto var ingen luffare utan var bagaregesäll och var ute på gesällvandring, skillnaden är väl inte så stor.
Tack så länge!

2000-02-14, 23:10
Svar #9

Utloggad Bert Palmblad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-01-20, 18:22
    • Visa profil
Hej Kenth!
 
En vild gissning: kanske det rör sig om det gamla cellfängelset i Karlstad, numera omgjort till hotel. Det går att få tillgång till upplysningar om f d fångar genom att kontakta Kriminalvårdsstyrelsen. Den vägen går det oftast också att få upplysning om vilken domstol som dömt i det aktuella ärendet. Då det rör sig om sekretessbelagda uppgifter bör man kunna styrka att vederbörande är avliden och också i förekommande fall vilken relation man själv har till den efterfrågade. Vidare kan man söka domstolshandlingar via resp domstol eller ev Riksarkivet e-post: riksarkivet@riksarkivet.ra.se
 
Mvh/Bert Pd

2000-02-14, 23:19
Svar #10

Andreas Törnqvist

Westerlund/Vestlund var även inblandad i mordet. Det var tre personer som tillsammans blev dömda för morden i Leksand: Eriksson Svarta Hästen, Vestlund Löfstalunsen och Kerstis Karin Olsdotter Jutta. Det hela klarnar nog när du får boken levererad!
hälsningar
Andreas

2000-02-14, 23:26
Svar #11

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Kent!
Dubbelmordet i byn Heden, utanför Leksand, utfördes av Svarta Hästen tillsammans med en kvinna som bodde i Heden. Svarta Hästen var hans luffarnamn. Kvinnan hette Kerstis Karin Olsdotter Jutta. Hon var ensamstående mor med fyra söner. Tyvärr kommer jag inte ihåg Svarta Hästens förnamn, men det står i boken. Jag har några släktuppgifter i mitt arkiv, men de har med kvinnan att göra.
MVH     Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-02-15, 07:31
Svar #12

Kenth Zingmark

Jag tackar för alla tips och upplysningar!
Hoppas boken dyker upp idag.
Det börjar bli OLIDLIGT SPÄNNANDE.
Det är ju konstigt, man har ju haft hur många år på sej som helst att sätta sej in i detta men tack vare att jag inte vetat om det så har ju det inte varit möjligt. Inte ens min mor har sagt något om detta och man kan kanske förstå det. Hon gick bort nu i januari och i samband med det så blev det en del kontakter med släktingar som man annars inte har så mycket kontakt med och av en tillfällighet pratade vi en del om släkten och bl a om Frans Otto.
Det var tydligen en tillfällighet att en av personerna hade samma efternamn som hans mammas flicknamn.
Om det var gesällvandring Frans Otto var ute på så kan man ju undra hur länge dom höll på med det eftersom han måste varit drygt 40 år om detta hände 1919.
Skickade ett brev till landsarkivet i Uppsala igår och bad dom verifiera dödsdatum och plats.
Återkommer när jag läst boken.
Kenth

2000-02-16, 11:41
Svar #13

Kenth Zingmark

Har läst halva boken nu.
Usch!
Ångrar nästan att jag startade detta men hade jag inte gjort det så hade jag aldrig fått veta sanningen.
Mvh Kenth

2000-02-18, 19:59
Svar #14

Kenth Zingmark

Nu har jag läst hela boken.
Jag tackar alla för hjälpen!
Jag återkommer när jag skall efterlysa någon mer släkting och hoppas då att det blir något mindre dramatiskt även om jag måste medge att detta var rysligt spännande.
Mvh Kenth

2000-04-25, 14:38
Svar #15

Utloggad Erik Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2009-03-18, 21:56
    • Visa profil
Efter 1875 fotograferades var person som suttit vid ett centralfängelse....så om du kontaktar Riksarkivet i Sthlm.....så får du nog fram en bild på mannen i fråga.

2000-04-25, 20:09
Svar #16

Kenth Zingmark

Tack för tipset!
Det fanns en del bilder i boken.
Kenth

2000-09-21, 22:11
Svar #17

Utloggad Inger Tilstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2020-08-08, 12:14
    • Visa profil
    • Tilstam.nu
I Hemmets journal nr 39 21/9 2000 finns en artikel
som heter  Oberörd väntade giftmörderskan på sina offers sista andetag...
 
Den handlar om mordet på kopral Daniel och Kerstin Dunder i Hedens by , väster om Leksand.
 
Frans Otto Eriksson Svarta hästen, Fredrik Alfred Vestlund Lövsta Lunsen och Kerstis Karin Olsdotter Jutta blev fällda för detta mord. Artikeln innehåller även fotografier på de dömda.
Med vänliga hälsningar
Inger Tilstam

2001-07-12, 21:10
Svar #18

Utloggad Thomas Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-31, 21:38
    • Visa profil
Efter att ha läst hela tråden här (och utan att varken veta något i ämnet eller ha något ytterliggare att tillföra måste jag ju ändå ställa frågan; vad hände? Kenth, fick du tag i din släkting och var det verkligen han som alla refererar till.  
En upplösning på mysteriet tack ;-)

2005-04-19, 01:35
Svar #19

Kenth Zingmark

Jag har hunnit läsa Gunnar Hardings bok Luffaren Svarta Hästen och det hemska rånmordet i Leksand många gånger.
Mina släktingar ställer inte upp på allt som står i boken och enligt uppgift skall det finnas minst en version till som gått att läsa i en veckotidning på 60-talet.
Jag har dock inte hittat något på nätet som kan verifiera detta.
Mvh

2007-12-04, 13:53
Svar #20

Per Olof saelen

Korpral Daniel och Kerstin Dunder var min Mormors Morfar och Mormor. Min Mormor berattade ofta om mordet som begotts av Svarta Hasten Lovsta Lunsen och jutta. Da tidens Juha och Marita.  Tja Oskyldig domd Sakert har dina slaktingar, kenth friserat historien kanske inte sa konstigt da alla grova brottslingar i sverige egentligen ar snalla. Svin som dodar for ekonomisk vinning har alltid funnits. Kul knorr pa historien dock att  han  forsvann till \\okanda oden och aventyr\\ i Amerika da han troligen avled som ett vardpaket pa ett vardhem i vasteras pa kommunens bekostnad

2013-04-13, 23:27
Svar #21

Madeleine Rosén

Hejsan!
Jag hittade visst in här några år senare än er andra, och hittade in av den anledningen att jag googlade efter ny info gällande just Svarta Hästen. Som uppvuxen inom Leksands Kommun så fick jag höra talas om historien för många år sedan, då jag också kom att läsa Gunnar Hardings bok för första gången. Av någon anledning så fastnade historien hos mig, och för ett par år sedan så läste jag boken igen. Jag pratar gärna om händelsen och berättar om boken för folk. Jag tror att en del av min fascination beror på att det är just så mycket motsägelser i boken och att ingen vet helt säkert hur det hela verkligen gick till.  
Döm om min förvåning när jag för precis en vecka sedan klev in på en loppis i Insjön och fann ett Luffarhantverk tillverkat av Svarta Hästen till salu. Jag ifrågasatte äktheten, och fick till svar att kvinnan som lämnat in den var en släkting till Svarta Hästen och den hade funnits i hennes släkt i många många år, och nu skickade hon även med Gunnar Hardings bok i köpet, för att ev. köpare skulle kunna läsa sig till historien om luffaren. Den fick bara lov att följa med mig hem, trots priset på 600 kr. I boken framgår att han sålde ståltrådsarbeten, men det står mest om galgar. Just denna saken som jag köpte är en behållare för ett 6-pack flaskor. Självklart kommer jag aldrig få veta om arbetet verkligen är hans, men det var värt att chansa. Som sagt, mannen är dömd för mord, så jag förstår verkligen inte min fascination för karln. Tror mer att det handlar om historien om min närbygd. Har alltid gillat historia och gamla myter och berättelser.
Har ni hört Stiko Per Larssons låt Svarta Hästen ? Den finns på Spotify. Stiko är uppvuxen i grannhuset till korpral Dunder i Heden.  
Vore kul att höra Kenth om du nu fått veta något mer om din släkting?
Tack och Hej från mig!
 
(Meddelandet ändrat av marosen 2013-04-14 00:49)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna