ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forsberg, Karl Johan Gustav, f 1843  (läst 1265 gånger)

2012-01-19, 11:23
läst 1265 gånger

Utloggad Grethe Hegge

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2019-07-05, 09:48
    • Visa profil
Hei!  
Karl Johan Gustav Forsberg skal være født i Umeå 4. januar 1843, men fra ca 1872 oppholdt han seg i Norge, og fikk tilsammen 9 barn med to kvinner, den ene var han gift med, Jacobia Lavinia Nilsdatter.  
Kan noen si meg hans foreldre, deres fødselsdata og om han eventuelt hadde noen søsken i Sverige?
 
Jeg vet ikke hvordan jeg skal få tilgang på kirkebøker eller folketellinger i Sverige, ligger de åpent tilgjengelig på internet for oss fra Norge? Og i tilfelle hvor/hvordan?
 
Hilsen Grethe Hegge
(privat epost: grethe@7510.no)

2012-01-19, 13:24
Svar #1

Utloggad Kari Elisabeth Myhre Børmarken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 20:24
    • Visa profil
Jeg finner vielsen i 1877 i Rørstad i Folda.Her står at han heter Karl Johan GEORG Forsberg,hans far Andreas Johan Forsberg.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Rørstad i Folda, Klokkerbok nr. 853C03 (1859-1877), Ekteviede 1877, side 214.
Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16653&idx_id=16653&uid=ny&idx_ side=207
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071101610587.jpg
 
De svenske Husförhör er ikke fritt tilgjengelig men du må abonere .Feks: Genline og Arkiv Digital som er de to store.
Jeg har søkt litt i Umeå Land og Umeå by forsamlinger men ikke funnet noen Karl Johan Gustav/Georg på den nevnte datoen.
Kan det være noen tips ved barnas dåp??
 
Hilsen Karibeth

2012-01-19, 15:03
Svar #2

Utloggad Kari Elisabeth Myhre Børmarken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 20:24
    • Visa profil
Dette er fra kirkeboka ved hans død,her er det notert at han er fra Luleå,kanskje det hjelper!
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nordfold i Folda, Klokkerbok nr. 858C02 (1904-1940), Døde og begravede 1924, side 275.
Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2621&idx_id=2621&uid=ny&idx_si de=276
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050421010804.jpg
 
Har du navn og fødsel,event. hvor på noen av barna han hadde med den andre kvinnen?
 
 
Hilsen Karibeth
 
(Meddelandet ändrat av Karibeth 2012-01-19 15:17)

2012-01-20, 21:53
Svar #3

Utloggad Grethe Hegge

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2019-07-05, 09:48
    • Visa profil
Hei! Ja du har selvsagt rett, han het Georg, ikke Gustav, ren feilskrift fra min side. Jeg har også funnet vielsen med Jacobia Johanna. Men den personen jeg søker videre slekt for, er hans datter med en Elen Lavine Andreasdatter (?), Agnette Bertine Georgine Karlsdatter, født på Hamarøy i 1872. Jeg kan heller ikke finne fødselen i Folden til hennes mor, Elen Lavine, hun heter kanskje ikke Andreasdatter men Andersdatter. Det står det i folketellingen 1875 på Hamarøy.  
Men det store spørsmålet er Karl Johan og hans aner. Kan du gi meg mer opplysninger om hans foreldre, riktig fødested og eventuelle søsken?  
Jeg har også to andre slektsgrener som kommer fra Sverige, så kanskje jeg må gå til skrittet å abonnere for å finne ytterligere informasjon om disse.

2012-01-20, 22:14
Svar #4

Utloggad Kari Elisabeth Myhre Børmarken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 20:24
    • Visa profil
Hei Grethe.
Jeg har ikke funnet noe fornuftig for Karl Johan og hans slekt i Sverige. Det er derfor jeg tror det er lurt å sjekke litt ved dåp for det barnet  han har med ELen Lavine.
Den diskusjonen hører strengt tatt ikke hjemme i Sverige ,så jeg skal lete og gi deg beskjed på mail.  
 
Ellers er det bare å lete videre etter Karl Johan Gustav.
Jeg har bare prøvd å resonere meg fram til en eventuel løsning,lett side opp og side ned i Husf.i Umeå og Luleå uten resultat,desverre.
 
Kari ELisabeth

2012-01-21, 22:01
Svar #5

Utloggad Grethe Hegge

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2019-07-05, 09:48
    • Visa profil
Hei igjen!  Tusen takk for at du har lett i registrene for Umeå og Luleå. Men for å avslutte dette søket i denne omgang kan jeg jo si at jeg har funnet dåpen til datteren, der står han greit, og jeg har også funnet giftermålet med Jacobia så jeg har registrert faren hans. Dermed er alle spor i Norge avdekket. Dvs: jeg har ikke funnet noen innvandring fra Sverige, jeg har lett men dessverre ikke noe treff.
Så hvis det ikke er spor i Nord-Sverige, enten på etternavnet Forsberg eller Andreasson etter hans far, så er det vel ikke mere å gjøre.
Takk for hjelpen i alle fall!
Hilsen Grethe

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna