ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Evert Abraham Söderholm ifrån Nagu spårlöst borta?  (läst 714 gånger)

2015-04-11, 12:23
läst 714 gånger

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:57
    • Visa profil
Evert Abraham Söderholm har försvunnit spårlöst år 1881 eller 1882 ifrån ön Nagu i den Väståboländska skärgården i Finland, denna person hade svenskan som sitt modersmål.
Denna person har blivit dödsförklarad den 1.1.1915 av Wirmo domsaga i Finland, dessvärre är att de gamla dokument därifrån som skulle kunna informera om vad anledningen var till att de hade dödsförklarat honom har brunnit upp på en plats där de har förvarats efter den 1.1.1915, men kanske var det endast av den anledning att denna person då hade funnits med i över trettio som endast antecknad utrikes i Nagu församlings kommununion böcker?
Angående denna person så har Genealogiska Samfundet i Finland information i sitt dop arkiv EVERT ABRAHAM => Abraham, Edvard, Evert, Abrahamoff? Övrig information de har angående detta härstammar ifrån en av de gamla dop böckerna ifrån Åbo domkyrko församling, i denna aktuella dopboken så har moderns efternamn till detta barn blivit felaktigt antecknat, hennes rätta efternamn var Eriksdotter, att Genealogiska Samfundet i Finland har fel information i sitt dop arkiv om detta barns faders efternamn beror förmodligen på att det ej framgår tydligt nog i den aktuella dopboken att rätt efternamn på detta barns fader var Söderholm? Jag bifogar med en fil i detta inlägg om den information jag hittills har om Evert Abraham Söderholm och hans föräldrar och syster.
Angående eftersökningar av denna person så har jag anlita en duktig släktforskare i Usa, denna är helt säker på att där aldrig har funnits någon person med något snarlikt namn som Evert Abraham Söderholm som har varit bofast i Usa, jag har även anlita en svensk släktforskare i detta eftersöknings ärende, och eftersom denna ej kan hitta något spår av denna person i de länder som denna har sökt efter honom i på ett namn som är snarlikt hans födelsenamn så är denna släktforskare ganska säker på att denna person har skaffat sig en annan identitet strax efter att han har lämnat ön Nagu i Finland år 1881 eller 1882?
För min del anser jag att det ej är omöjligt att denna person kan ha hållit sig gömd på en plats i Finland där det var mycket svårt för den ryske tsarns arme att hitta honom? Om denna person verkligen har skaffat sig en annan identitet strax efter det att han lämnade ön Nagu i Finland år 1881 eller 1882 så har han förmodligen använt sig av ett nytt födelseår som ej har avvikit så mycket på hans verkliga födelseår 1860?  
 
PS. Evert Abraham Söderholm var en kusin till min morfars far.
 
Med vänliga hälsningar
     Berndt Boberg  
 
}
(1.8 k)

2015-07-26, 13:43
Svar #1

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:57
    • Visa profil
Jag vill informera er om att jag nu har lyckats med att säkerställa att det är cirka den 30.3.1882 som denna lättmatros försvinner spårlöst ifrån Nagu.
 
Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna