ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emil Soderholm finsk sjökapten som drunknade 1905?  (läst 861 gånger)

2015-04-21, 13:00
läst 861 gånger

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:57
    • Visa profil
Denna finska sjökapten var befälhavare på fiske skonaren Pearl när den förliser år 1905 vid Alaskas kust, det påstås att ingen av fiske skonarens Pearls sjömän och fiskar i besättningen överlever denna förlisning, fiske skonaren Pearls hemmahamn var San Fransisco.
Det påstås att denna finska sjökapten var född i April månad år 1860 i Finland, och att han skall ha invandrat år 1879 till Usa, mer information om hans tidigare liv i Finland får jag ej fram om honom pågrund av att myndigheter i Alaska aldrig har skrivit ut någon dödsattest på honom, utan denna har blivit utskriven av myndigheterna i San Fransisco, men dessvärre är att alla gamla dokument innan år 1906 ifrån  myndigheterna i San Fransisco blev förstörda när denna stad drabbades av den mycket kraftiga jordbävningen år 1906.
Denna finska sjökapten kan eventuellt ha haft namnet Emil Söderholm som sitt födelsenamn?
 
PS. Om där eventuellt finns någon som har säker information om i vilken församling i Finland denna finske sjökapten Emil Soderholm var född i så hoppas jag verkligen att ni vill kontakta mig.  
 
Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg
 
(Meddelandet ändrat av Boberg 2015-04-21 13:23)

2015-04-22, 15:28
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Berndt,
 
Även om dödsattester har försvunnit från regionala arkiv i USA kan motsvarande finnas i  Nationalarkivet i Washington DC, http://www.archives.gov/research/ (= The U.S. National Archives and Records Administration).
Hör med dem.
 
M v h /Leif

2015-04-23, 10:41
Svar #2

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:57
    • Visa profil
Hej Leif,
 
Jag vill framföra ett varmt tack till dig för den information som ni har informerat mig om i ert meddelande den 150422.
 
Mvh. Berndt

2015-05-04, 16:07
Svar #3

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:57
    • Visa profil
Den 150428 har jag erhållit information ifrån en finsk kvinna om att där var en finsk sjökapten med namnet Emil Söderholm antecknad på hemsidan http//www.genealogia.fi/hakem/merim...merimiesms.htm  , och trots att jag endast kan ett fåtal finska ord så står det helt klart för mig om att denna hemsida även innehöll information om den finske sjökapten som var befälhavare på fiske skonaren Pearl när den förliser vid Alaskas kust år 1905, så i detta släktforsknings ärende så har jag ifrån denna hemsida erhållit den mycket viktiga informationen om att denna aktuella finska sjökapten födelseplats eller bostadsort i Finland var Åbo innan han utvandrade till Usa.
 
Trots att den avlidna personen Sigfrid Emil Söderholm ej var född i April månad år 1860 utan den 18.2.1860 i Åbo så tyder mycket på att det var han som var befälhavaren på fiske skonaren Pearl när den förliser vid Alaskas kust år 1905?
 
På två sidor i år 1878 - 1887 kommununion bok ifrån Åbo församling så finns där ingenting antecknat om att denna person och hans äldre bror skulle ha tagit nattvarden under dessa år 1878 - 1887 i Åbo församling, och här finnes ej heller någon information om vart de har utflyttat?
 
PS. Om där evetuellt finns någon person som vet med säkerhet att jag har rätt eller fel information i detta inlägg så hoppas jag verkligen att ni kontaktar mig!
 
Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna