ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efterlyser Emilia Fredrika och Ernst Albin Andersson som är syskon  (läst 465 gånger)

2004-04-25, 18:28
läst 465 gånger

Ingmarie Fridlund

Det jag vet är att syskonen Andersson är födda i Simtuna i Uppland.
 
Emilia Fredrika är född 1881-10-23 och hennes bror Ernst Albin är född 1886-09-29
 
Dom har två andra syskon som heter Henrik som är min farfar och Karl Hugo men dom har jag uppgifter på.
 
Emilias och Ernst föräldrar är:
Anders  Fredrik Andersson född  18490401
Emma Augusta Björk 18511123
 
Jag vill veta vart Emilia och Ernst tog vägen och om det fortfarande finns några barn efter dom.
Detta är sista chansen sen får jag plocka hem microkort från Svar.
 
Någon som har svaret??????????
 
 
Ingmarie

2004-04-25, 20:40
Svar #1

Utloggad Gunvor Jensen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 470
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 16:50
    • Visa profil
Det vwrkar som om det fanns flera syskon, här är nog Emilia redan utflyttad.
Gunvor
 
ANNO 1900 - Västmanlands län
 
Simtuna Uppsala län församling    
Ernst Albin  f. 1886 Simtuna Uppsala län  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Simtuna Uppsala län
Hemort: Berga
Kontrakt: Fjärdhundra Södra
Län: Uppsala
 
Födelseår: 1886
Födelseförs: Simtuna Uppsala län
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Man
Familjest: s.
Famstkod: Barn (B)
 
Hushåll nr: 534
Familj nr: 1
SVARvolym: 038131  Kort nr: 19
Sida: 42  Rad: 23
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Anders Fredrik Andersson f. 1849, Stenarbetare
Emma Charlotta Björk f. 1851
Ernst Albin f. 1886
Henrik Sigfrid f. 1888
Karl Hugo f. 1890
Georg Valdemar f. 1893
Helmi Ingeborg f. 1895

2004-04-26, 09:15
Svar #2

Ingmarie Fridlund

Hej Gunvor
 
Henrik Sigfrid är min farfar
Karl Hugos son hustru har jag talat med
 
men att det skulle ha funnits två till visste jag inte alls
 
Georg Valdemar född 1893
Helmi Ingeborg född 1895
 
kan du hjälpa mig med dom o se vart dom tog vägen
 
Är det i Simtuna dom med är födda?
 
Tack
 
Ingmarie

2004-04-26, 13:02
Svar #3

Ingmarie Fridlund

Hej igen Gunvor
 
Du hade skrivit svarvolym o sida o rad men i vilken bok skall jag finna det???
 
Ingmarie

2004-04-28, 07:26
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Ingmarie, uppgifterna du fått från Folkräkningen har visserligen SVAR-volymsnummer, men de är en andrahandskälla och du får fler uppgifter om du istället lånar församlingsböckerna från Simtuna (du får då t.ex. födelsedatum, inte bara år, och uppgifter om flyttningar, dödsdatum, vigsel osv).
 
Om du går in på www.nad.ra.se och väljer sök i NAD/Beställ mikrokort och sedan väljer Simtuna som valfritt sökord i sökmotorn, får du fram en lång lista där du bl.a. hittar Simtuna med en röd symbol framför (mellan Sevalla och Simtuna elektriska distributionsförening).
 
När du väljer den sidan visar det sig en förteckning över alla kyrkböcker från Simtuna. Under församlingsböcker (AIIa) hittar du församlingsboken från 1900-talet, Folkräkningen är en ögonblicksbild den 31 december 1900 ur den första volymen (två böcker) av dessa som täcker perioden 1895-1902. Församlingsboken är en efterträdare till husförhörslängden som du hittar under AI.
 
Du kan låna hem mikrokort med böckerna t.o.m. 1926. Som du ser av sidan finns det flera böcker för varje period, vilket gör det besvärligt att veta vilken du ska söka i om du bara vill låna hem en av dem - den där de finns med. Du kan därför börja med födelseböckerna (under C) där du förhoppningsvis hittar sidnummer för var familjen bodde då varje barn föddes.
 
Om föräldrarna fortfarande är i livet 1926 kan du antingen låna SCB-utdragen för avlidna i Uppsala län, de måste lånas år för år, och är endast tillgängliga för hemlån t.o.m. 1933, annars kan man själv läsa dem t.o.m. 1949 på Riksarkivet/Arninge. Annars kan du göra det som går snabbast, fråga Uppsala landsarkiv efter dödsdatum, då kan du också beställa bouppteckningen efter var och en av dem som talar om vilka barn som fanns i livet då, vad de hette och var de bodde.
 
Svaret jag gett är visst en utveckling av det jag gav dig den 18 april under Simtuna. Jag tror fortfarande att du bör satsa på att få uppgifterna och bouppteckningarna från Uppsala landsarkiv.
 
Hälsningar,
Eva

2004-04-28, 08:15
Svar #5

Ingmarie Fridlund

Hej Eva
 
Tack för svaret. Jag har beställt hem mikrokort nu så får vi se vart det leder mig.
 
Tack
 
Ingmarie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna