ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Daniel Simonsson/Simonsen f. före 1837  (läst 322 gånger)

2005-04-08, 13:16
läst 322 gånger

Mari Johansson

Jag söker efter Daniel Simonsson/Simonsen f. före 1837 Norge eller sverige.
Hans föräldrar Simon Olsson/Olufsen och Hedvig Danielsdotter är från norge men de har vandrat fram och tillbaka mellan sverige och fått barn.
Familjen bosätter sig till slut i Värmland men tyvärr så finns inte Daniel antecknad i kyrkböckerna.
År 1873 så skriver hans moder Hedvig ett brev till en annan son och där skriver hon om Daniel att han ska vara så fattig och att han har 6 barn.
Detta är alla spår jag har av denna Daniel.
Tyvärr så stod det inte var han var bosatt med sin familj utan bara att han var hemma och hälsade på henne.
Han kan ha bytt efternamn för 2 utav hans bröder har bytt namn till Stenström och Wermelin och en har även kallat sig Olsson i efternamn så jag vet ju inte om han har kvar simonsson i efternamnet.
 
Är det någon som har stött på en Daniel som kan passa in på denna beskrivning så skulle jag bli väldig tacksam.
MVH
Mari

2005-04-08, 13:55
Svar #1

Maritha Berglund

Hej!
Detta är långsökt, men det finns en, Daniel Olsson f.1833, i Sunne Värmland. Han har 6 barn.
Hemort: Yngshyttan Persbergs Grufvor. Han var gift med Augusta Matilda Åberg f. 1843.MVH Maritha

2005-04-08, 13:59
Svar #2

Maritha Berglund

Hej igen! Glöm föregående inlägg!!! År 1873 hade denna Daniel bara 2 barn.MVH Maritha

2005-04-08, 14:20
Svar #3

Maritha Berglund

Nu har jag hittat modern Hedvig som är i livet 1890. Hon är född 1811.Kanske har du redan detta?
ANNO 1890. Folkräkningen 1890. Södra Finskoga församling
 
Hedvig Danielsdr f. 1811 Norge  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Södra Finskoga
Hemort: Bjurberget.
Kontrakt: Elfdals
Län: Värmland
 
Födelseår: 1811
Födelseort:  
Födelseförs: Norge
 
Yrke: Inh.
Titel:  
 
Civilstånd: E
Kön: K
Familjest:  
Famstkod: E
 
Hushåll nr: 37
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt:  
 
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000321  Kort nr: 8
Sida: 4  Rad: 28
 Personer i hushållet:
      Fam nr: 1
Hedvig Danielsdr f. 1811, Inh.
      Fam nr: 2
Anna Simonsdr f. 1857, Lösdriferska
Anna Petersdr f. 1884
Hedvig Petersdr f. 1887

2005-04-08, 14:38
Svar #4

Mari Johansson

Hej Maritha, tack för ditt svar, jag vet att min Daniel ska ha haft 6 barn år 1873 så det stämmde ju inte riktigt med din uppgift och det var synd *ler*
Anna Simonsdotter är min morfars mor och en syster till denna Daniel.
Men jag är tacksam för alla förslag *ler*
Än en gång Maritha ett stort tack för ditt svar.
Mvh
Mari

2005-04-08, 15:03
Svar #5

Maritha Berglund

Nyfiket undrar jag om din morfar heter Carl Peterson f. 1990.?

2005-04-08, 15:04
Svar #6

Maritha Berglund


2005-04-08, 19:05
Svar #7

Mari Johansson

Hej Maritha, Carl hette Peterson i efternamn först men sen tog han faderns efternamn som var Jakobsson.
Carl var en bror till min morfar Gustav Adolf f.1894 Ljusdal.
Har du någon anknytning till Carl?
Mvh
Mari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna