ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dalkarlen Erik Andersson f 1775  (läst 374 gånger)

2002-12-13, 08:09
läst 374 gånger

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Nu gör jag ett nytt försök att hitta min mans anfaders o  anmoders anor.
Detta är känt:
1815 flyttade  
Erik Andersson f 1775-04-26/06-14  
in till Skön (Y)Han står där som Dalkarlen det verkar som han kommer närmast från Hälsingland då jag hittat att sonen Anders står som född i Gnarp 1803-11-02 i vissa källor, (han finns inte i födelseboken där)enligt andra källor ska Anders vara född 1802. 1815 flyttar sedan familjen en kort period till Bjuråker enl. Skön AI:2, men återkommer till Skön under samma år. Har inte kunnat hitta familjen i Bjuråker. Har letat efter Erik och hans  
hustru Anna Jansdotter f 17730812  
i födelseböcker i Dalarna och Norra Hälsingland utan att hitta något, har även efterlyst dem här i Anbytarforum under olika socknar utan resultat, nu behöver jag tips var jag ska leta vidare.
Sönerna tar namnet Westberg, när dom flyttar till Timrå, men detta kan nog bero på att de bodde i Västland när de flyttade in i Skön.

2003-12-18, 03:09
Svar #1

Utloggad Ingemar Dahrén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 258
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 14:52
  • Tro inte allt du tänker
    • Visa profil
    • ingemar.dahren.se
Hej Bodil.
 
Vet inte om jag är ute och cyklar men har du sökt i gränstrakterna mellan Hälsingland och Dalarna? Mitt tips är socknarna Ore i Dalarna samt Voxna och Ovanåker i Hälsingland. Där har skett en växling av folk som ibland kan vara svår att bestämma om det är Dalarna eller Hälsingland som avses. Hade Erik någon koppling till bruksverksamhet så har jag sett att flera personer som arbetat vid bruket i Furudal, Ore flyttade till norra Hälsingland och tvärtom.
 
Lycka till
Ingemar
Ingemar Dahrén

2003-12-18, 06:37
Svar #2

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Ingemar
Tack för tipset !
Voxna och Ore har jag sökt i utan att hitta honom, men Ovanåker var ett nytt tips.  
Bodil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna