ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carlsson Fritz August/Söderberg Anna Matilda  (läst 1455 gånger)

2002-03-22, 21:32
läst 1455 gånger

John Sidén

Hej Susanne!
På Söderskivan hittar jag Fritz August Karlsson, snickare, f 1874-06-06 i Aspö, förmodligen det Aspö som ligger i Södermanlands län utanför Strängnäs, han är ogift och flyttade från Nacka 1893-03-18 till Lilla Glasbruksgatan 2/ Trappgränd 6 B/Klevegränd 7 i Katarina församling, 1894-10-25 flyttade han till Gottröra församling i Uppland.
Tyvärr hittar jag inte Anna Matilda Söderberg på Söderskivan eller Klaraskivan.  
Med vänlig hälsning
John

2002-03-22, 23:30
Svar #1

John Sidén

Hej igen Susanne!
I folkräkningen 1890 hittade jag också Fritz August f 1874 i Aspö Södermanlands län, han bor då i Långbro i Brännkyrka församling tillsammans med fadern statkarlen Göran August Carlsson f 1839 i Södra Vi Kalmar län och hans hustru (förmodligen mor till Fritz August) Maria Christina Landström f 1835 i Tyresö Stockholms län och en syster Maria Lovisa f 1879 i Näs Uppsala län.
Med vänlig hälsning
John

2002-03-22, 23:48
Svar #2

John Sidén

Hej igen Susanne!
Tittade lite mer i folkräkningen 1890 och hittade då en familj Söderberg i Lugnet i Lunda församling i Stockholms län, jordtorpare Fredrik Johan Söderberg f 1858 i Södertälje stadsförsamling, hans hustru Anna Carolina Sjöblom f 1859 i Överenhörna och tre barn: Anna Mathilda f 1879 i Salem, Carl Johan Volrad f 1884 i Tveta och Hulda Eugenia f 1886 i Tveta.  
Med vänlig hälsning
John
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
Av [color=0000ff]Susanne Karlsson[/color] - lördag den 23 mars 2002 kl. 11.27:
 
Hej John  
Tack så jättemycket för alla uppgifter du fått fram, och all den tid du lagt ner på att få fram det. Det verkar ju vara så att det här är morfars far- och morförädrar. Jag ringde min 95 åriga mormor som tyvärr inte minns så mycket om morfars släkt, men hon har för sig att systern Maria Lovisa om det är hon, för mormor kommer inte ihåg namnet, hade en dotter som kanske kallades för Vivan. Mycket kanske i texten men mormor minns inte så bra med ålderns rätt. Hon är så lycklig över att jag börjat forska i släkten så hon kvittrar. Det ända som smärtar henne (för jag har hittat det mesta om henne till 1700-talet) är en försvunnen bror Knut Eklund som adopterades bort när hennes mor dog i barnsäng i Danderyd. Hon har i hela sitt liv undrat hur det gick för honom, men hon är jätteglad över det jag har kunnat hitta och nu också om morfar.  
Tack igen för all hjälp  
 
Med vänlig hälsning  
Susanne

2002-03-23, 15:08
Svar #3

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Susanne,
 
Var det Knut som föddes när din mormors mor dog och han är född i Danderyd? Om det är så kan man kanske hitta honom i Sv dödbok.
 
Gjorde en sökning på Knut och född i Danderyd och fick då fram 18 st. Kan kanske vara någon av dom.  
 
mvh
Lena
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
Av [color=0000ff]Susanne Karlsson[/color] - lördag den 23 mars 2002 kl. 15.22:  
 
Hej Lena  
 
Ja, det var Knut som föddes när min mormorsmor dog. Man kan inte veta om han blev bortadopterad eller bara fick ett fosterhem, om han blev omplacerad utan adoption kanske han fick behålla sitt namn från födseln. Han föddes i Danderyd 1914 modern hette Alma Maria och Pappan Gustav Edward. Tänk om en av de 18 var han. Då kanske man skulle kunna få fram lite mer uppgifter om hans liv, men det kanske är sekretessbelagt? Det finns ingenting som skulle glädja min lilla mormor mer än om hon fick veta lite om honom.  
Tack så jättemycket för ditt svar  
 
Med vänlig hälsning  
Susanne

2002-03-23, 15:46
Svar #4

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Susanne,
 
Här är den Knut som är född 1914 i Danderyd. Du kan kanske få kontrollerat på Stadsarkivet i Stockholm om dom kan se vem som är föräldrar till denna Knut.
 
Du kan kanske ta det den här vägen.
 
http://www.ssa.stockholm.se/
 
19141209-0654
Prenke, Knut Arne Knutsson
Krukmakarg 42, I
117 26  Stockholm
Död 31/12 1993.
Folkbokförd (1973) i Högalid, Stockholms stad, Stockholms län.
Född 9/12 1914 i Danderyd (Stockholms län).
Änkling (18/3 1987).
--------------
Födelseförsamling i källan:
DANDERYD (Stockholms län)
Källor:
SPAR 95, RTB 93, SPAR 92
 
Din mormor kanske kommer ihåg om han hade något mer förnamn?
 
Lycka till
 
Lena
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
Av [color=0000ff]Susanne Karlsson[/color] - lördag den 23 mars 2002 kl. 20.00:
 
Hej Lena  
 
Har nu talat med mormor igen och då kom hon ihåg en annan sak också. Hans namn blev Knut Harry om han hann döpas vet hon ej, däremot slog det henne att dom vid Knuts födelse inte hunnit flytta till Danderyd än, utan bodde på kvar på Karlbergsvägen i Stockholm, jag vet inte vilken församling det tillhör. Ledsen att det blev lite rörigt. Hon kom också ihåg att Mamman avlidit i maj 1914, om hon dog direkt vid Knuts födelse eller några dagar senare ev sviterna vet hon ej. Däremot kommer hon ihåg att Mamman vinkade adjö när hon for till BB och sa att jag kommer snart hem, men det var sista gången mormor såg sin Mamma i livet.  
 
Tack igen Lena för din hjälp  
 
Många hälsningar  
Susanne

2002-03-23, 22:31
Svar #5

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Susanne,
 
Kan tänka mig att jag har en som sitter och småflinar åt mig nu. Ja John jag har fortfarande inte lärt mig församlingarna i Stockholm.....
 
John är en fena på det här med församlingar och rotar i Stockholm så jag hoppas att han kan hjälpa till och bringa klarhet i vilken församling det kan vara han är född i.
 
När jag sökte på Knut Harry blev det lite väl många för att köra någon uteslutningsmetod när jag inte vet vilken församling.
 
mvh
Lena

2002-03-23, 23:35
Svar #6

John Sidén

Hej Susanne och Lena!
Konstigt att jag som aldrig har bott i Kungliga Huvudstaden ändå vet en del om dess församlingar *ler*
Susanne, Knut Harry är antingen född i Gustav Vasa församling eller Matteus församling, det beror på var på Karlbergsvägen din mormorsmor bodde. Jag har sökt honom i Sveriges dödbok men inte hittat honom. Men eftersom du vet vilken dag han är född kan du ta kontakt med Gustav Vasa eller Matteus församlingar så kan de hjälpa dig att spåra honom. Du kan också ta kontakt med Stockholms stadsarkiv eftersom födelseböckerna fram till 1947 för Stockholms innerstads församlingar (+ Bromma, Brännkyrka och Spånga) är mikrofilmade och mikrokorten på dem finns i Stadsarkivet.  
Med vänlig hälsning
John

2002-03-24, 00:10
Svar #7

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej John,
 
Visste att jag kunde räkna med dig.
 
Måste till mitt försvar säga det att jag bara bott i Stockholms kommun i 7 år och sedan 21 år i Haninge. Det är väll det som gör att jag inte lärt mig det.....
Vad är det man säger? En skåning i förskingringen, det är vad jag är.
mvh
Lena född i Helsingborg
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
Av [color=0000ff]Susanne Karlsson[/color] - söndag den 24 mars 2002 kl. 10.40:
 
Hej Lena och John  
 
Ni är verkligen underbara medmänniskor. Den som man ska småle åt är nog ändå mig, jag är född i Solna (förort) och kan ändå inte församlingarna i Stockholm. Tack för alla tips, jag ska bege mig till stadsarkivet, och om jag någon gång löser den här gåtan är det ni två som skall ha äran.  
Mången tack och mormor hälsar.  
Mvh  
 
Susanne  
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
Av [color=0000ff]Susanne Karlsson[/color] - tisdag den 9 april 2002 kl. 22.59:
 
Hej Lena och John  
 
Måste berätta att jag nu har hittat mormors bror, och till all lycka så lever han och bor i Skaraborg. Nästa steg för oss är att ta kontakt med honom och hoppas att han är lika glad som vad vi är. Tack igen.  
 
Många hälsningar  
Susanne

2002-04-10, 06:31
Svar #8

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Susanne,
 
Då får vi verkligen önska dig och din gamla mormor lycka till.  
 
mvh
Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna