ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byrilsbyn i Kallingz socken, var någonstans ?  (läst 726 gånger)

2007-05-30, 19:48
läst 726 gånger

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Under mina forskningar i 1600-talets domböcker för Dalarna har jag återfunnit en notis som lyder: Säter ting 26 oktober 1657 (KLHA Serie III AI:3 f 839v)  Päder Matzon och Erick Andersson i Dalsbyn fingo fast på Knuth Knutssons i kallingz Sochns och byrilsbyn i Norlanda Arf i huus, åker och ängh i Uggelbo som dhe hafwa kiöpt för 120 d kmt  Jag har haft kontakt med  bl a Leif Boström som är stor kännare av Nederkalix socken där det finns en by som benämnes Byrilsbyn, tyvärr har han inte lyckats identifiera Knut Knutsson i Nederkalix. Min fundering blir då om det kanske inte är Nederkalix som det är frågan om utan någon annan församling och om det är någon av forumets besökare som kan ge mig ett tips.  Med vänliga hälsningar Stefan Jernberg, Gustafs

2007-05-31, 18:14
Svar #1

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Likheten med Kallinge socken i Blekinge är väl så stor att det inte bör räknas bort. Svårt att  finna något med Byril/Börjel kanske - men Knut är väl å andra sidan betydligt vanligare söderut..  Och rent geografiskt är det nog närmare till Blekinge till och med

2007-05-31, 22:21
Svar #2

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Problemet med ditt förslag Peter är att denna församling inte grundades förrän på 1900-talet. Du skall ändock ha tack för att du kommer med förslag.    Jag är dock fortfarande fundersam över vad Norlanda kan syfta på, men jag får söka vidare.  Med vänliga hälsningar Stefan Jernberg, Gustafs

2007-05-31, 22:35
Svar #3

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Skulle precis gå in och skriva att jag är ute och cyklar. Kyrkobokföringsdistrikt var ju inte påtänkta på 1600-talet precis   Kall i Jämtland är väl det enda som faktiskt börjar på kall - men jag gissar att du tänkt på det redan.  Norlanda ja, först tänker man norrland - men kanske det rör Nordland fylke i Norge.. Ligger faktiskt en reklamfolder över Nordland på golvet bredvid mig just nu - kanske mer än en slump..!?  Knut är ju ganska norskt, så vem vet..

2007-05-31, 22:39
Svar #4

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Jämtland var ju för 17 norskt då - kan Kall (alltså i jämtland) ha räknats till Nordland på den tiden tro?  Känns hur som helst mycket bättre till än Blekinge.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna