ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brännvinsmästare Anders Ström  (läst 1046 gånger)

2009-05-23, 18:35
läst 1046 gånger

Inger Andersson

Brännvinsmästare Anders Ström vart han föddes och årtal ingen aning avliden 17250525 Stockholm  
men han hade syskon som hette:
mf mf ff ff hette Samuel Eriksson årtal okänt  
Anna Eriksdotter  
Ingeborg Eriksdotter
Margareta Eriksdotter
Bonde Jöns Eriksson
Bonde Måns Eriksson
 
Samuel Eriksson hade en son som var soldat och hette Anders Samuelsson Homman f 1692. Detta är allt som jag vet och undrar om någon vet vad föräldrarna hette och när barnen föddes och ev deras familjer. Jag är intresserad av allt som ev går att få fram
Mvh Inger

2009-05-23, 22:19
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
En Anders Samuelsson Homman född 1692 antogs som soldat 1723 vid Södermanlands Regemente, Gripsholms kompani, Rösunds rote, Gryts socken.
 
Källa: Centrala soldatregistret

2009-05-24, 00:24
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Inger!
 
Anders Samuelsson Homman har nr 934 i generalmönsterrullan för Gripsholms kompani. Jag hittade honom i rullan för år 1728 (finns på SVAR) men klarar inte att läsa texten. Tyvärr vet jag inte hur man bär sig åt för att kopiera in texten här för att be om läshjälp.
 
Det finns en Anders Samuelsson Homman från Toresund som är född samma år, 1692, men jag utgick ifrån att det är Gryt som gäller, då du frågat om andra anor i den socknen.
- - - - -
 
Är det någon som är mer hemmastadd med 1700-talsskrift (och kanske med generalmönsterrullor också - det var första gången för min del), som skulle vilja slå upp nr 934 i Gripsholms kompani 1728, och därmed hjälpa Inger en bit på vägen med ett av de uppräknade syskonen?
 
Mvh
Ingegerd

2009-05-24, 13:45
Svar #3

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:43
    • Visa profil
Hej!
Här är texten från ovan nämnda generalmönsterrulla i två delar:
 
 
 
Och min tolkning moderniserad stavning:
 
Vid sista Generalmönstring vakant; Roten är satt d. 27 November 1719 med den för No 908 ur danska fångenskapen hemkomne och hit lånte Anders Samuelsson Willman vilken sedermera i Augusti 1722 blivit transporterad till No 995 undan för denna Rotes = 934, ut ur danska fångenskapen hemkomne, Christian Homman som dock i Juni 1723 erhållit Högvälborne Hr Baron och Generalmajorn Fuchs interimsavsked; då åter ifrån No 995 är hit tillbaka gången bemälte Anders Samuelsson Willman som nu heter Homman.
 
De båda Homman som Ingegerd fann, är alltså samma person. Dessutom hette han från början Willman.
 
Se även soldatregistret på Södermanlands regemente. Sök på förnamn: Anders; födelseår: 1692 och kompani: Gripsholms.
Då får man fram tre poster, två Anders Homman och en Anders Willman.
Här får man ännu mer information, bl.a. hustru och barn.
 
mvh
Stefan
Stefan Dake

2009-05-24, 16:02
Svar #4

Inger Andersson

Hej ingegerd och Stefan  
Tack för hjälpen
Mvh
Inger

2009-05-24, 19:21
Svar #5

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tack Stefan, säger jag också. Vad tydlig och fin din kopia blev.  
 
Mvh
Ingegerd

2009-05-24, 22:36
Svar #6

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Anders Ström, brännvinsbrännare, dog 1725 15/5 enligt bouppteckningsregister för Sthlms RR och magistrat.
Han efterlämnade änkan Gertrud Hansdotter Rorman men inga barn.
 
Syskonen var:
 
1/ Jöns Eriksson, bonde i Motala som hade en måg vid namn Daniel Steffens och som var fältväbel vid Livdragonerna.
2/ Måns Eriksson, bonde i Skeninge (=Skänninge, min anm)
3/ avl. Samuel Eriksson som hade sonen Anders Samuelsson Hoffman, soldat i Södermanland.
4/ Anna Eriksdotter, g m Per Nilsson, bonde.
5/ Ingeborg Eriksdotter, g m Per Björsson, bonde, Motala.
6/ avl. Margareta Eriksdotter som hade två barn.
 
Detta tyder på att det kan vara en god idé att söka efter Samuel Erikssons ursprung i Motala-Skänningtrakten.

2009-05-25, 14:49
Svar #7

Inger Andersson

Tack snälla Staffan för din hjälp
Mvh
Inger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna