ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Axel Isaksson Skåne?  (läst 1220 gånger)

2013-09-25, 23:15
läst 1220 gånger

Utloggad Jonathan Isaksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-03-15, 18:08
    • Visa profil
Hejsan,Jag söker information om min farfarsfar. Har släktforskat en del på just min mammas sida,där jag har hittat mycket men har inte hittat så mycket på min fars sida. Har sökt riktigt mycket efter mer information längre tillbaks på min fars sida. Men har inte hittat mycket,hoppas någon här kan hjälpa mig Här kommer mer information
 
Axel Isakssons far hette Isak axelsson. Där jag fått namnet isaksson från. Jag vet dock inte vem hans mamma var,Och jag tror axel var född i skåne som resten av släkten. Han var även polis och militär,tror han var i flottan eller hur det var. har inte så stor kunskap om sånt men det kanske hjälper att jag berättar lite info.
 
Han  gifte sig med en Dansk kvinna som hette Margot Baltersen. tillsammans med henne fick han jättemånga barn däribland min farfar. Gunnar Isaksson. tror det var runt helsingborg dom växte upp.
 
Skulle vara extremt tacksam om det går att hitta något om vemsomhelst jag nu nämnt. Dehär är vad jag vet
Min farfar :Gunnar isaksson
Hans förläldrar:Axel isaksson och margot baltersen
Axels föräldrar: Isak axelsson. Vet inte vem mamman är dock.
Margots släkt vet jag inget om. men kommer inte ihåg vart i danmark hon var ifrån. har både hört köpenhamn. Schleiswig Holstein eller Holsted.
 
Mvh
Jonathan

2013-09-26, 00:34
Svar #1

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej Jonathan
Har hittat en del om din farfars far
Det som är rödmarkerat är källhänvisningar så du, jag och alla andra kan hitta precis var jag hittat uppgifterna.
Statistiska Centralbyrån (SCB) - samlingspost, Utdrag ur födelse-, vigsel- och dödböcker 1860-1949, SE/RA/420401/01/H 1 AA/2748 (1932), bildid: A0032587_00278
 
Gunnar julius (farfar)född 1932-03-16 i Finja, Kristinastad län
fader Axel Frithiof Isaksson f 1905-12-28
moder hans hustru, Margot Baltersen f 1907-07-13
vigda 1927-08-21
 
Axel från dödboken SD5
 
19051228-427
Isaksson, Axel Fritiof
Bruksgatan 24
Död 23/5 1949.
Kyrkobokförd i Helsingborgs Maria (Malmöhus län, Skåne).
Född 28/12 1905 i Karlskrona (Blekinge län, Blekinge).
Gift man (21/8 1927).
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Helsingborgs Maria, Helsingborgs kn (Skåne län, Skåne)
Filborna, Helsingborgs kn (Skåne län, Skåne)
Födelseförsamling i källan:
Karlskrona (Blekinge län)
Källor:
DB, FS
 
hans hustru
 
19070713-4003
Isaksson, Margot
Timotejg 8 /Isaksson, D/
262 52 Ängelholm
Död 22/2 1998.
Folkbokförd i Helsingborgs Maria, Helsingborgs kn (Skåne län, Skåne).
Född 13/7 1907 i Maria Magdalena (Stockholms stad, Uppland).
Änka (23/5 1949).
Födelseförsamling i källan:
Maria Magd. (Stockholms län)
Källor:
RTB 98 / SPAR 92f
 
hon ska vara född i Stockholm står det, ska kolla detta
 
Lasse

2013-09-26, 01:08
Svar #2

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Här är familjen i Finja 1932
Finja AIIa:8 (1919-1937) Bild 3010 / sid 874 (AID: v345391.b3010.s874, NAD: SE/LLA/13083)
Axel står som som chaufför och född i Karlskrona
Margot som född i Maria Stockholm
 
Lasse

2013-09-26, 14:06
Svar #3

Utloggad Jonathan Isaksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-03-15, 18:08
    • Visa profil
Wow! Tack så mycket för informationen! Är väldigt tacksam,rätt fantastiskt man kan fråga personer här om dom kan leta upp info om ens släktingar osv.
 
Och går det att hitta mer? Längre tillbaka? Vilka margots föräldrar var? info om axels föräldrar? Hur långt går det att gå tillbaka? Det jag vet på min fars sida är att jag vet inte längre tillbaks än axels pappa (isak alltså) .
 
Och jaså,Margot kanske föddes  i stockholm men flyttade sedan till danmark? För min pappa säger hon var dansk och pratade rejält med danska. kanske hennes föräldrar bodde i stockholm under en kort period eller något.

2013-09-26, 23:14
Svar #4

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej igen
Inte så säker på att det stämmer med att Margot är född i Stockholm, en anteckning som följer henne är att hon är konfirmerad i Danska kyrkan. Håller på att följa familjen bakåt i tiden, via Lomma, Skepparslöv, Hässleholm
är just nu i Karlskrona
Karlskrona stadsförsamling AIIa:13 (1910-1934) Bild 320 / sid 525 (AID: v342348.b320.s525, NAD: SE/LLA/13201)
Står där att Axel kom från Engelbrekt Stockholm 1928-09-17
Margot ska ha kommit samma datum från Danmark
Där tappar jag henne, kan för mitt liv inte henne i Danmark men allt är inte inlagt i folkräkningarna där.
 
Lasse

2013-09-26, 23:19
Svar #5

Utloggad Jonathan Isaksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-03-15, 18:08
    • Visa profil
Aha,Men tackar,Och finns det mer att kolla om axels släkt tillbaka?  Skriv gärna vad du vet  
Men hon var Dansk iallafall. Men kanske inte behöver kolla mer om henne. Bara både hennes och axels sida jag inte kan hitta något. mest på min mors sida jg har spårat ända tillbaka till 1600 talets Danmark.  
 
Har hört hennes släkt kom mest ifrån syddanmark vid den tyska gränsen. även har jag hört dom spårade tll tyskland. Men som sagt,Finns nog mer att kolla om min farfars fars släkt. är riktigt spännande!

2013-09-27, 00:29
Svar #6

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Det kan vara så.
Bartelsen är ett namn som finns i den gamla danska delen av Tyskland.
 
Axel Fritiof är född i Karlskrona stadsförsamling
Karlskrona stadsförsamling CI:9 (1905-1914) Bild 690 / sid 61 (AID: v342467.b690.s61, NAD: SE/LLA/13201)
1905-12-28
Axel fritiof
fader Daglönaren Carl Oscar Isaksson f 1866-04-27
moder hans hustru Kerstin Olasdotter f 1866-06-07
 
Axels familj från folkräkningen 1900
 
Post 434865
Isaksson, Carl Oscar
1 kl. sjöman
f. 1866 i Augerum (Blekinge län, Blekinge)
Gift man, far i familjen
Kongl. Carlskrona Amiralitet
Karlskrona amiralitetsförs (Blekinge län, Blekinge)
Födelseort i källan: Augerum Blekinge län
 
Post 434862
Olasdotter, Kerstin
f. 1866 i Listerby (Blekinge län, Blekinge)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
Kongl. Carlskrona Amiralitet
Karlskrona amiralitetsförs (Blekinge län, Blekinge)
Födelseort i källan: Listerby Blekinge län
 
Post 434866
Elsa Pauline
f. 1891 i Edestad (Blekinge län, Blekinge)
dotter
Flicka, barn i familjen
Kongl. Carlskrona Amiralitet
Karlskrona amiralitetsförs (Blekinge län, Blekinge)
Födelseort i källan: Edestad Blekinge län
 
Post 434861
Isak Rupert Valentin
f. 1894 i Karlskrona (Blekinge län, Blekinge)
son
Pojke, barn i familjen
Kongl. Carlskrona Amiralitet
Karlskrona amiralitetsförs (Blekinge län, Blekinge)
Födelseort i källan: Karlskrona Blekinge län
 
Post 434867
Carin Gunhild
f. 1895 i Karlskrona (Blekinge län, Blekinge)
dotter
Flicka, barn i familjen
Kongl. Carlskrona Amiralitet
Karlskrona amiralitetsförs (Blekinge län, Blekinge)
Födelseort i källan: Karlskrona Blekinge län
 
Post 434864
Runo Olof Gunnar
f. 1897 i Karlskrona amiralitetsförs (Blekinge län, Blekinge)
son
Pojke, barn i familjen
Kongl. Carlskrona Amiralitet
Karlskrona amiralitetsförs (Blekinge län, Blekinge)
Födelseort i källan: Karlskrona Amiralitetsförsamling Blekinge län
 
Post 434863
Carl Gustaf Isidor
f. 1898 i Karlskrona amiralitetsförs (Blekinge län, Blekinge)
son
Pojke, barn i familjen
Kongl. Carlskrona Amiralitet
Karlskrona amiralitetsförs (Blekinge län, Blekinge)
Födelseort i källan: Karlskrona Amiralitetsförsamling Blekinge län
 
enl hfl i Karlskrona
Karlskrona stadsförsamling AIIa:6 (1900-1909) Bild 3270 / sid 2823 (AID: v342341.b3270.s2823, NAD: SE/LLA/13201)
så tillkom följande barn  
Kerstin Ingeborg f 1903-12-28
Oskar Harry f 1907-06-17 dog 1908-04-21
 
Lasse

2013-09-27, 01:30
Svar #7

Utloggad Jonathan Isaksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-03-15, 18:08
    • Visa profil
Tack så mycket! Mycket jag inte visste,Jaha. Jag har alltid fått höra axels far hette isak axelsson. Skumt det inte verkade vara så. Och detdär är alltså hans syskon? Antar dom också hette isaksson. dom hade lite ovanliga mellan namn.
 
Så vilka var kerstin och carl oscars föräldrar? Hur långt går det att gå tillbaka? Kan du länka där du kollar så jag kan kolla själv? försökte söka på google men hittade inte det du kollade på.
Finns det uppskrivet carl oscars och kerstins föräldrar? deras farföräldrar osv. skulle vara kul att se hur långt tillbaks det går att komma på den sidan

2013-09-28, 15:58
Svar #8

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej Jonathan.
Sorry, det finns inget enkelt sätt att hitta sina anor på nätet.
 
Jag är släktforskare.
detta innebär att man söker sina anor i de källor som är någorlunda säkra.
Kyrkböcker, folkräkningar, mantalsregister mm.
Att googla fram sina anor innebär med säkerhet att du bygger ett släktträd med personer du inte har någon som helst släktskap till. Det fullkomligt vimlar av släktträd som är fullständigt felaktiga och där focus ligger på att försöka bevisa att man har adliga anor eller är släkt med Gustav Vasa eller liknande
Det finns utlagda släktträd som går ner till Jesus och även ytterligare 2-3000 år och Faraonerna.
Detta är naturligtvis bara trams och det är ju trots allt helt ointressant hur långt bak i tiden man kan komma.
Det viktiga är ju om man verkligen är släkt med de personer man hittar.
Finns det inte en riktig kontrollerbar källhänvisning i trädet så är uppgiften alltså inte säker och måste då betraktas som felaktig.  
 
Så är du intresserad av din släkt och släktforskning så lägger du bara in de personer som du hittar riktiga kontrollerbara källor till.  
Källor är inte, andra personer och deras släktträd, på nätet hittade uppgifter om släktskap eller liknande.
Allt detta låter ju inte så kul när man tror sig ha hittat sina anor ner till 16-1700 talet och det kan vara många olika sidor som säger samma sak. Det vanligaste är då att det är kopierade uppgifter från andra träd och så tror man att mängden av sidor som säger samma sak är någon slags garanti för att det är riktiga uppgifter, vilket det inte är.  
Så avslutningsvis, är det verkligen dina egna anor du vill hitta så finns det bara några få vägar att gå.  
1. Släktforska själv i kyrkböcker mm (notera alltid källan för framtida bruk)
2. Lägg bara in sådana uppgifter som har en riktig kontrollerbar källhänvisning.
3. Hittar du uppgifter på nätet med källa angiven så kontrollera den själv eller be någon här på AF att kontrollera den.
 
Vill du å andra sidan bara hitta så många personer som möjligt utan att säkert veta om det är släkt, så finns det på nätet sidor med flera hundratusen personer inlagda. Vilket ju motsvarar att lägga ut hela Sveriges befolkning och sedan påstå att här är mitt släktträd, min släkt finns med här, jag vet bara inte var och vem de är.  
 
Varför inte prova att släktforska på riktigt, ta ett korttidsabonnemang på Arkiv Digital, Genline eller SVAR. Ta hem ett gratisprogram för att registrera släkten t.ex Min Släkt (bara sök på Min Släkt) och börja lite smått, se om du tycker det är kul. Då kan du ju skapa ett riktigt släktträd. Hjälp kan du få här på AF om du har frågor eller fastnar.
 
Lasse

2013-09-29, 19:11
Svar #9

Utloggad Jonathan Isaksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-03-15, 18:08
    • Visa profil
Haha,Vet det finns många släktträd som blir mer mytologiska, Tillochmed ända tillbaka till Nordiska asa gudar. Finns vissa källor och teorier dom skulle funnits en gång som människor och kom från Troja. alltså asarna. men blir bara lite fel när man har massa mytologiska karaktärer sådär.
 
 
Och jag har hittat flera andra som verkar vara släkt med mig på långt håll som själva har skapat släktträd. genom dom jag fått all information om. På min mors sida alltså. Och jag tycker dock det är intressant hur långt tillbaka man kan gå. Och jag tackar för denhär informationen du gav mig,Visste inte såpass mycket på min fars sida.
 
Men vilken är bäst av dom du sa? alltså grejer för släktforskning? Vilken rekommenderar du?  
 
Och vart är det du kollade upp om min farfars fars familj? Och kan du kolla om carl oscars och kerstins föräldrar? Vad dom hette och bodde osv.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna