ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Augusta Charlotta Peterson/Bergerson  (läst 527 gånger)

2006-05-08, 22:28
läst 527 gånger

Johan Westermark

Ja då var jag åter till ruta ett. denna kvinna skall enl census för Missouri vara född i augusti 1847, gifte sig 1874 i Buchanan Miss med Peter jerome Nelson, och dog där 1919 även Buchanan Miss.
Enl censusen är hon svensk men saknar härstammning. Fick info om att hon var född i östergötland..efter att brevväxlat med en släkting i Usa kom plötsligen svaret . Fel Augusta Charlotta. Så nu letar jag efter en Augusta Charlotta från småland född i augusti 1847, utvandrade till Usa som 15 åring ca 1863 alt 1869. senare...just pga hörsägen gifte hon sig med min förfaders bror och de träffades på båten och han for till Usa 1869. så då kan ej 1863 stämma.???? Enligt brev från Usa kallades hon Birgerson men vigselbok står Peterson, hennes smeknamn var AGNES. Så hur skall jag få rätsida om denna okända kvinnas tidigare leverne? vh Johan

2006-06-09, 22:50
Svar #1

Johan Westermark

Ja hon här är svår...men min farmor sa att hon var från småland..född 1847 i augusti,,,är det ´ngn som tror att man kan finna henne av alla orter i småland?..jajag vet då inte. dEN JAG SÖKER HAR MAN ÖVER 70 ÅR SÖKTS EFTER..MEN HON ÄR SOM FÖRBLÉKT men hon skall då var svemsk enl 1880 års census. ja vad skall jag göra? Johan w

2006-06-10, 09:47
Svar #2

Rigmor Andersson

Hej Johan!
Har du kollat med kyrkan där hon bodde om dom har något ev efter dödsruna.Sätt ut en fråga under Discussions in English Emigrants det kan kanske ge något kolla med släkten i USA dom kan ju ha mer upplysningar ev papper efter henne.Jag hade något liknande bara ett vanligt svenskt namn o födelse år och ort.efter att jag frågat flera gånger så hittade de en bibel som de inte trodde var av värde det löste hela gåtan om de hade talat om det med en gång så hade jag hittat rätt utan att behöft leta så mycket.Sedan är det inte alltid ålder o födelsedatum stämmer det har jag varit ute för. Här är en tänkbar kandidat
Post 212393
 
Jonsson, Augusta Charlotta
Piga, dotter uä (ogift kvinna)
 
f. 4/10 1847 i Värnamo, Jönköpings län (Småland)
 
Utvandrad 23/7 1868
från Värnamo Köping Nr 82, Värnamo, Jönköpings län (Småland)
till Nordamerika
 
Källa: Emibas emigrationsakt: Värnamo F 1868 011
Mvh Rigmor

2006-06-10, 14:07
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Johan
 
Se svar under Emigranter, där du frågat om hon som reste med familjen Free.

2006-06-26, 17:06
Svar #4

Johan Westermark

ang frågorna ovan så har denna Augusta Charlotta bergenson/peterson hittats. Det var fel åratal och datum. Efter en vänlig själ letat bland dödsnotiserna för usa och missouri. Fick vi fram rätt data. sedan så sa min farmor att hon var från småland. Någon hade en raket dator hemma ? fann henne i Södra Vi Södra Flaka kalmar län. PLUPP så kom hennes föräldrar och syskon opp. t.o.m utresedag dök opp dessvärre är detta datum inte det rätta för hon saknas över de båtar som tog med emigranter för år 1871. Men iallafall år 1874 finns hon i missouri. dessvärre finner jag icke hennes syskon. brorsan Carl Johan petersson född 1852 finner jag ej, ej heller hennes lillasyrra Ida Wilhelmina född 1861 20 april ,utvandrade till usa 1881..också okänt. men Augusta är då funnen. tack skall alla ha för de svar ni kommit med .vh Johan W

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna