ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anton Vilhelm Högberg Brukarson  (läst 717 gånger)

2007-02-23, 19:17
läst 717 gånger

Torsten Hansson

Jag söker efter min farfar . Min far

2007-02-23, 19:47
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Kan han ha hetat Vilhelm Anton Öberg? Det finns en sådan i Helgesta år 1900 som är född 1885.

2007-03-01, 13:02
Svar #2

Torsten Hansson

Hej Chris.  
 
 Tack för svaret,Jag vet inte om han hette Öberg jag har ingen att fråga.Jag har bara läst min  fars brors släktkrönika och där står det som jag skrev  Högberg vore mycket tacksam om Du har mera upplysningar om detta.Jag har inte kunnat få någon upplysning från den del av släkten som lever nu  
  Mvh Torsten Hansson

2007-03-01, 15:21
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hej Torsten
 
Det finns en person år 1900 som heter Anton Wilhelm och det är denne, men han bor i södra Sverige. De kan ju ha träffats ändå, speciellt som han arbetade vid flottan som väl har en del baser vid Sörmland:
Post 437780
 
Högberg, Anton Wilhelm Patrik
Kopparslagare
 
f. 1873 i Karlstens slottsförs (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
 
Gift man, far i familjen
 
Kongl. Carlskrona Amiralitet
Karlskrona amiralitetsförs (Blekinge län, Blekinge)
 
Födelseort i källan: Karlstens församling Göteborgs- och Bohuslän
 
 
Tyvärr så finns inte sökbara folkregister efter 1900 och heller inte kyrkböcker på nätet. Det rekommenderade sättet i sådana här fall är att först skriva till landsarkivet, i detta fall Uppsala och få en kopia av födelsenotisen. Har man mycket tur står faderns namn där. Fram till 1917 hade föräldrar rätt att vara anonyma i kyrkböckerna, det blev ju främst fadern som det gällde, så även om moderns familj kände till vem det var så står han då inte i födelseboken. Om fadern blev stämd för underhåll till barnet så finns det tingsrättshandlingar på det, men det var inte så vanligt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna