ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alma Nilsson 16 år, utvandrade till USA 1895  (läst 507 gånger)

2010-11-06, 21:34
läst 507 gånger

Utloggad Lars Ivarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2017-10-31, 21:50
    • Visa profil
Hej !
Jag söker information om Alma Nilsson född 18790421 i Målilla som utvandrade ensam till USA vid 16 års ålder, 18951004. Hon reste från Göteborg till New York.
Alma var min mormors faster.
Tacksam för ytterligare information.
Med vänlig hälsning
Lars

2010-11-07, 06:46
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns år 1900 en Alma Nelson i San Jose, Californien. Hon är född i Sverige i april 1979 enligt census, immigrerad 1895. Men det kan ju finnas fler som inte kommit med i census. Denna Alma är hembiträde hos familjen Wheeler.
Likaså i Social Security Death Index, det är inte heltäckande. Det finns 2 Alma med detta födelsedatum, en i Californien: Alma Coleman i Los Angeles, död i mars 1968. Men åter, osäkra uppgifter.
Det verkar i alla fall som om hon kommer 18 okt 1895 med Germanic, där står det att hon ska till Proctor, New York.
 
Har du hennes föräldrars bouppteckning? Där kan det finnas uppgifter om vad hon heter om hon gift sig och var hon bor.

2010-11-07, 13:59
Svar #2

Utloggad Lars Ivarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2017-10-31, 21:50
    • Visa profil
Tack Chris ! Jag ska undersöka om jag kan få tag i bouppteckningen om det nu finns någon. Jag har hittat två Alma Nilsson som utvandrade 1895 med hjälp av Cd-emigranten. Det finns också en Alma Nilsson från Landskrona som emigrerade 15 år gammal tillsammans med sin mamma (?).  
 
När jag sökte på California Death Records på Alma Coleman (d 17/3 1968)så stod hennes mammas namn som Wheeler(!). Fast där anges födelsedatum som 21/4 1880 och med mellannamn B. Alma var döpt till Wilhelmina också. Jag har tagit ut en provprenumeration på Ancestry så jag ska försöka söka mer information där.
 
http://vitals.rootsweb.ancestry.com/ca/death/search.cgi
 
Med vänlig hälsning
 
Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna