ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Abram Abramson finsk sjöman i Usa tveksam identitet?  (läst 1306 gånger)

2015-04-13, 16:58
läst 1306 gånger

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:57
    • Visa profil
Denna finska sjöman påstås ha befunnit sig i Usa redan år 1882, och förmodligen så har han även blivit vigd år 1884 i Usa med en finsk kvinna som hade förnamnet Greta och som påstås ha blivit född i November år 1862 på en plats i Finland, den 1.12.1887 mönstrar denna finska sjöman av ett skotskt fartyg med namnet Otago i hamnen i Philadelphia i delstaten Pennsylvania i Usa, efter detta har jag ej hittat någon information som tyder på att han har arbetat som sjöman efter denna avmönstring, en kortare tid efter denna avmönstring så flyttar han och hans dåvarande hustru till platsen Sebeka Wadena i delstaten Minnesota i Usa, förmodligen så flyttade de till denna plats därför där var ganska många finländare som hade bosatt sig i detta område i delstaten Minnesota i Usa?
Denna finska sjöman och hans finska hustru med förnamnet Greta blir endast föräldrar till en son som har namnet John Abramson, han var född år 1890, och han avlider år 1907, men en kortare tid innan han avlider så har han blivit far till en son år 1907, denna son hade namnet Richard W Abramson, och det verkar som denna sonson blir uppväxt hos sin farmor & farfar?
Efter det att denna finska sjömans finska hustru med förnamnet Greta har avlidit år 1926 så blir han vigd cirka år 1930 med en finsk kvinna som har förnamnen Mary A, och hon skall ha blivit född cirka år 1864 på en plats i Finland, hennes namnteckning finns även antecknad på dödsattesten som har blivit utskriven en kortare tid efter Abram Abramson har avlidit år 1933.
Angående Abram Abramson så hittar man ej någon information i Usa om på vilken plats i Finland denna person var född, på dödsattesten efter honom så kan man erhålla information om att han var född 31.12.1859, men man erhåller ej här heller någon informtion om hans födelseplats i Finland, angående båda hans föräldrar så erhåller man här endast informationen okända? Det är detta som får mig att tro att denna finska sjöman eventuellt hade något han ville dölja ifrån sitt tidigare liv i Finland?
 
PS. Om där verkligen finns någon person som med säkerhet kan informera mig om där finns någon ung finsk sjöman som har haft ett namn snarlikt Abraham Abrahamsson som var född 31.12.1859 på en plats i Finland så hoppas jag verkligen att ni kontaktar mig? Även om någon har säker information om att denna finska sjöman med namnet Abram Abramson har varit bofast i Usa med falsk identitet så hoppas jag verkligen att ni kontaktar mig?
 
Med vänliga hälsningar
     Berndt Boberg

2015-04-13, 17:21
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej
 
Tycker denna efterlysning passar minst lika bra på
 
 Suku Forum, http://suku.genealogia.fi/?langid=3
 
och  
 
 SFHS - The Swedish-Finn Historical Society, http://finlander.genealogia.fi/sfhswiki/index.php/Home_Page

2015-04-15, 12:32
Svar #2

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:57
    • Visa profil
Hej Leif Gson Nygård,
 
Jag vill börja med att framföra ett varmt tack till dig för den information som ni har informerat mig om, jag har ej tidigare haft någon vetskap om dessa hemsidor.
 
Om det eventuellt är på det sättet att personen Abram Abramson har varit bofast i Usa med falsk identitet så anser jag det vara en ganska stor möjlighet att han kanske hade den identitet i Finland som finns i mitt inlägg angående Evert Abraham Söderholm ifrån Nagu spårlöst borta? som jag har lagt in vid spårlöst försvunna på denna hemsida den 150411?
 
Med vänliga hälsningar
     Berndt Boberg

2015-05-05, 17:47
Svar #3

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:57
    • Visa profil
Eftersom jag den 15.05.05 har erhållit information om personen Abram Abramson ifrån en kvinna i Finland, så har jag nu sjäv kunnat hitta ytterligare information om denna person i Uleåborg församlings dopbok, mycket tyder på att denna person var f. 31.12.1860 i denna församling, så det är förmodligen så att där har blivit fel födelseår 1859 antecknat på denna persons dödsattest?
 
PS. På denna person har där även blivit antecknat på andra handlingar i Usa att hans födelseår skulle vara 1860!
 
Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg

2015-05-17, 13:13
Svar #4

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:57
    • Visa profil
Jag vill nu informera er om att jag nu vet med säkerhet att denna person som var f. 31.12.1860 i Uleåborg församling i Finland ej var den Abram Abramson som finns specificerad för er i mitt meddelande den 13 april 2015.
 
Den person med förnamnet Abram som var f. 31.12.1860 i Uleåborg församling i Finland hade ej efternamnet Abramson efter sin fars förnamn, utan han hade efternamnet Kela liksom sin far, och detta efternamn hade han åtminstone fram till den 13.3.1903 då han utvandrade ifrån Finland till delstaten Minnesota i Usa.
 
Så trots mina efterforskningar i kyrkoböcker ifrån Uleåborg området i Finland så har jag ej ännu lyckats med att hitta den Abram Abramson som finns specificerad i mitt meddelande för er den 13 april 2015.
 
Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg

2015-07-26, 13:31
Svar #5

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:57
    • Visa profil
Jag vill nu informera er om att jag är nu mycket säker på att denna finska sjöman ej var bofast med någon falsk identitet i Usa, och att jag har erhållit information ifrån Usa så att jag har kunnat säkerställa att denna finska sjöman med hundra procent säkerhet ej var den person som tidigare hade namnet Evert Abraham Söderholm som har försvunnit spårlöst cirka den 30.3.1882 ifrån ön Nagu i den Väståboländskaskärgården i Finland.
 
Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna