ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader okänd  (läst 1432 gånger)

2013-06-03, 12:20
läst 1432 gånger

Utloggad Cecilia Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2013-06-04, 17:10
    • Visa profil
Hej,
 
Jag har precis startat min släktforskning och fastnar direkt på okända fädrar. Det finns ofta något antecknat i födelseboken angående detta, men jag kan inte tolka allt, och vet inte heller om det tar mig vidare. Skulle därför behöva lite hjälp.  
 
GID: 406.33.2100 min gammelmorfar heter Carl Erik och modern är Elin Charlotta.
GID: 406.33.1300 gammelmorfars bror Axel Wilhelm, moder Elin Charlotta
 
Har försökt spåra bakåt i husförhör och församlingsböcker om vart Elin Charlotta bodde vid barnens födslar, hon var piga på några gårdar. Men vid båda födslarna flyttar hon tillbaka hem till Veta, Östergötland. Någon som har något tips på hur man kan komma vidare? Om man nu kan det i dessa fall..
 
Med vänliga hälsningar
Cecilia Andersson

2013-06-03, 13:38
Svar #1

Utloggad Annalena Lidenskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2625
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 14:08
    • Visa profil
Hej Cecilia!
Om du uppger Elin Charlottas och barnen födelsedagar och var de föddes blir det  
lättare att hjälpa dej.
Jag använder AD Online, så GID-nr hjälper inte.
Mvh Annalena

2013-06-03, 17:22
Svar #2

Utloggad Cecilia Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2013-06-04, 17:10
    • Visa profil
Hej Annalena,
 
Ursäkta, jag trodde det var universala koder för kyrkböcker och annan information  man lär sig alltid något.
Elin Charlotta: 1880 7 november Allhelgona, Östergötland
Axel Wilhelm: 11 juli 1902 i Veta, Östergötland
Karl Erik: 27 dec 1904 Veta Östergötland
 
Med vänlig hälsning/
Cecilia Andersson

2013-06-03, 17:56
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Cecilia
 
De universala koderna för kyrkböckerna står Riksarkivet för. GID-nummer är företaget Genlines/Ancestrys bildnummer och fungerar bara där.
 
I NAD (Nationell ArkivdataBas) kan du se vilka böcker som finns och vad de heter. T ex  finns husförhörsböckerna i serie A, flyttböcker i serie B och födelseböcker i serie C. Se exempel från Veta:
 
http://www.nad.riksarkivet.se/?Sokord=Veta&EndastDigitaliserat=false&AvanceradSo k=False&page=1&postid=Arkis+F4F99093-E89C-11D4-BBC7-00D0B73E7A8B&tab=post&Facett State=undefined%3Ac|#tab

2013-06-03, 19:18
Svar #4

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej Cecilia
 
Vid båda barnen står: Har hos mig begärt att få detta barn antecknadt såsom sitt (datum) AW Brolin. Den anteckningen var nödvändig för att ett utomäktenskapligt barn skulle få ärva sin mor.  
 
Vid första barnets födelse finns de i Vena församlingsbok AIIa:1 (1900-1915) sid 219 och vid det andra sid 220 samma bok.
 
Lästips: Fader okänd, författare Elisabeth Reuterswärd. Intressant läsning och tips om hur man eventuellt kan hitta fadern. Finns att låna på många bibliotek och kan köpas i Rötterbokhandeln.
 
De sidor du hänvisar till, finns i scb-utdraget av födelseboken. Prästen skulle för statistikens skull, regelbundet skicka in avskrifter till statistiska centralbyrån av födelse- vigsel- och dödböckerna och vart tionde år av församlingsböckerna. Där står inte alltid de anteckningar, som finns i originalboken. T.ex. gjordes inga senare tillägg i avskrifterna. Det händer, att ett faderskapserkännande införs i originalboken efter en tid, men inte i de här fallen. Om du har fler okända fäder efter 1860, fråga gärna här vad som står i födelseboken. Genline/Ancestry har nog bara scb-utdrag efter det året.  
 
mvh Margareta

2013-06-04, 08:12
Svar #5

Utloggad Cecilia Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2013-06-04, 17:10
    • Visa profil
Hej på er,
 
Tack för all information, det är lite av ett virrvarr så här i början.  Jättebra att veta att det kan finnas mer än Genline/Ancestrys utdrag.. Jag har hittat födelsenoteringarna i födelseboken på Karl Erik och Axel Wilhelm. Hur hittar jag dem i Församlingsboken utan att leta på varje sida som jag har gjort nu...? (Nu vet jag ju sidnummren, eftersom du skrev dem Margareta, men kan vara bra att veta till en annan person  ) I församlingsboken finns det ju hänvisningar om de flyttat. Men inte i Födelseboken om vart de bor, eller hur? En annan fråga jag funderat på är hur ska man tänka om de flyttat till en annan församling? Då står det oftast bara staden/församlingen, är det enda sättet att leta på varje sida i församlingsboken då också?
 
Jag har faktiskt en till ökänd fader redan nu, till Karl Eriks fru, min gammelmormor.
 
Gammelmormor: Marta Maria Maria 27 juli 1917, Ekeby, Östergötland
Modern till henne: Jenny Desideria Wilhelmina Andersson 12 juni 1886, Ekeby, Östergötland
 
Marta Marias syskon:
Karl Volgert, 27 juli 1917, Ekeby
Elin Viola,  31 juli 1915, Ekeby
Svea Katarina, 25 nov 1910, Ekeby
 
Alla fäder är okända..
 
Mvh/
Cecilia

2013-06-04, 10:55
Svar #6

Utloggad Jarl Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 14:42
    • Visa profil
    • sm6ncx.se
Hej Cecilia!
I födelse/dopbok brukar stället de bor på finnas antecknat,
dock inte alltid, i Hfl/församlingsbok brukar boställen finnas
som ett register i början av boken.
 
Det finns också in- utflyttningslängder att leta i.
Indelningen är årsvis och inflyttade anges med var dom kommer ifrån  
och vart de flyttar i församlingen, för utflyttade anges varifrån i
församlingen dom utflyttar och varthän. Normalt anges flyttar inom församlingen
i Hfl/församlingsbok som sidnummer, sid.nr kan vara i efterföljande bok.
 
Ett tips: Lägg dina frågor under landskap och församling, det är större chans  
till snabba och utförliga svar.
//Jarl

2013-06-04, 14:36
Svar #7

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Cecilia, inte vid något av barnen finns anteckning om fadern. Sidnummer i församlingsboken anges vid den här tiden i födelseboken. När Svea Katarinas föddes finns de på sid 967 i Ekeby, Östergötland AIIa/4 (1901-1913) och när Elin Viola och tvillingarna föddes, på sid 713 i Ekeby, Östergötland AIIa/8 (1913-1927)
 
mvh Margareta

2013-06-04, 17:10
Svar #8

Utloggad Cecilia Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2013-06-04, 17:10
    • Visa profil
Tack Jarl & Margareta!  
 
Mvh/
Cecilia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna