ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östergötlands Lönquist  (läst 931 gånger)

2002-11-14, 12:37
läst 931 gånger

Håkan Lönquist

Hej. Söker uppgifter om Lönquists i Östergötland.
Vet att det fanns en Anna Persdotter Lönquist f 1748 d 1823, och en Pher Ottosson i östgöta cavalleri som tog namnet Lönquist (varför?)och sedan bytte till Gyllenquist. Han dog 1690 i Lönsås. Finns det fler Lönquist och hur hänger de ihop? Tack på förhand.

2002-11-14, 20:27
Svar #1

Utloggad Ola Lönnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2016-11-26, 22:07
    • Visa profil
    • user.tninet.se/~sqb494f/Index.html
Vill bara upplysa om att flertalet av de som heter Lönnqvist och bor eller har bott i Motala sedan 1914 till nu kommer från Gränna.
En gren hamnade ungefär samtidigt i Norrköping.
I Valdemarsvik fanns för ett par år sedan en familj med sitt urspung i Malmbäckstrakten, den är släkt till släkten med Grännagrenen. Båda har sitt ursprung i Bringetofta.
I Östergötland finns nu även en släkt med anor i Finland, dessutom ytterligare ett par släkter.
Min släkt, från Strete i Bringetofta, fick sitt namn på 1830-talet som ett rusthållarnamn.
Ola Lönnqvist

2002-11-15, 18:57
Svar #2

Utloggad Gert Påhlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-01-30, 22:13
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u41014270/
Hej Håkan ! Den släkten du syftar på härstammar från skattebonde i Hamra i Lönsås socken Erik Nilsson var son länsmannen i Bobergs härad Ottar (Otto) Eriksson f. ca 1618, levde 1686 men var död 1690 gift med Anna Persdotter och hade sönerna Per (Petter), Ottar, Gabriel, Samuel och Erik. Sönerna Per, Gabriel och Samuel kallade sig Lönquist. Sonen Per var löjtnant och adlades 1686 och ändrade sitt namn till Gyllenqvist, Gabriel var också löjtnant och Samuel gemen ryttare sedan bonde, de två senare behöll namnet Lönquist. Namnet tycks dock inte gått vidare i släkten trots söner, Gabriels son Otto Gabrielsson var klockare i Lönsås och Samuels söner var bönder och kallade sig Samuelsson, huruvida namnet kanske återupptagits av senare geberationer känner jag inte till.

2002-11-15, 19:19
Svar #3

Utloggad Gert Påhlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-01-30, 22:13
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u41014270/
Hej igen Håkan ! Upptäckte då jag kollade vidare i min databas att klockaren Otto Gabrielssons dotter Maria Ottosdotter född 1726 och gift 1746 med bonden Per Nilsson i Lilla Torp, Lönsås hade dottern Anna Persdotter född 1748 som kallade sig Lönqvist, kanske av den anledningen att hon gifter sig med en organist, Göran (Georg) Sjöholm i Hällestad.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna