ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wulkan? Locke? Lack?  (läst 1302 gånger)

2005-03-13, 10:38
läst 1302 gånger

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Det finns en Östgötafamilj bland alla nordhallänningar i Svedlanda i Renville County, Minnesota. Där heter de Wulkan i efternamn, men kanske har de tidigare hetat something like Locke. Med tanke på hur andra och tredje generationens svenskar där borta får svårigheter med o och a (Potte blir Patte, gamla blir gomla, Harestorp blir Horastorp; förmodligen hänger det ihop med amerikanskan som skriver God men säger Gad)så kan det i så fall ha varit t ex Lock eller Lack.
Jag söker två bröder
Frank August Wulkan född 1863 (döpt 29 dec), konfirmerad 23/6 1878, emigrerat 1880 till Mankato, MN  tillsammans med föräldrarna och  
Albert Wulkan, född 1858, snickare före emigrationen.
Föräldrarna skall ha hetat Jakob och Eva.
 
Det finns i CD-emigranten en J Vulcan, 54 år, som for från Ödeshög till Mankato 1880 16/4. Det skulle kanske kunna vara Jakob. Fem personer till från samma socken for samma dag och med samma destionation - ingen stämmer dock in på bröderna ovan, ingen kvinna som kan vara frun, och ingen Eva från Ödeshög i rätt ålder finns att finna på CD-Emigranten. Det finns också såväl Lack som Lock - men inga som passar in.  
 
Finns det någon snäll Östgötaforskare som har någon id? eller ledtråd så skulle jag bli väldigt tacksam.
 
Hälsningar,
Britt

2005-03-13, 14:51
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Familen Vulcan utvandrade 1880 6/4 från Östra Haddåsen i Ödeshög [Ödeshög AI:15, s. 80] och bestod då av  
fd livgrenadjären Jacob Vulcan, f 1826 17/9 i Säby, F
h. Eva Stina Jonsdotter, f 1821 26/12 i Linderås, F
s. Gustaf Albin, f 1858 22/2 i Ödeshög
Frans August, f 1863 25/12 i Ödeshög
d. Hilma Karolina, f 1867 14/12 i Ödeshög
 
De reste alla samma dag, men bara fadern Jacob syns i Emihamn. Vid en koll mot mikrokorten av Passagerarlistorna syns hela familjen: Jacob, Eva, Hedda (27 år), Albin, Tilda (19 år), Frans och Hilma. Uppenbarligen har man slarvat vid inmatningen i databasen.
 
Det fanns också en dotter Mathilda Josephina, f 1860 27/7 i Ödeshög, men hon flyttade till annan plats i församlingen innan de andras utvandring, men följde tydligen med då.

2005-03-13, 16:56
Svar #2

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Tack! Jag blir alldeles lycklig... Och det kommer Joyce i Minneapolis, sondotter till Frans August också att bli.
Kram
Britt

2005-03-13, 18:46
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Britt, det var ju bara roligt att man kunde hjälpa till!

2017-09-18, 11:48
Svar #4

Utloggad Yvonne Pihl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2022-01-07, 14:59
    • Visa profil
Hej
Jag är ny på Anbytarforum och har släktforskat till och från i några år. Jag kan grunderna i släktforskning dvs hur man söker i hfl, födelse-,död-, vigselböcker, in- och utflyttningslängder.

Du skriver i inlägget om Jacob Vulcan som utvandrade med sin familj till NA 1880.

Jacob har ytterligare en son: Carl Johan Vulcan f 1854 28/6 i Ödeshögs socken, boende i Östra Haddåsen vid födelsen.
Carl Johan utvandrade till NA år 1882 24/10. Han är enligt hörsägen (från min mamma) min morfars far. Morfar står som oäkta son.
När jag följer Carl Johan och Morfars mamma ser jag att de är dräng och piga tidvis på samma gård och vid morfars tillblivelse bor/jobbar dom ett par km från varandra. Så jag tänker att Carl Johan mycket väl kan vara min morfars far...

Jag skulle vilja veta lite mera om vad som hände med Carl Johan när han kom till NA. Bildade han familj? Kom han tillbaka till Sverige? När dog han?

Jag vet inte hur jag ska gå vidare. Tror du att Ancestry kan vara rätt väg att söka vidare?

Med vänlig hälsning / Yvonne Pihl, Ödeshög

2018-03-22, 11:40
Svar #5

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej Yvonne,
jag vet inte, men kan nog kanske ta reda på ett eller annat. Min släkting, född Wulcan i Hector, Minnesota, är tyvärr borta sedan en tid, men det finns folk kvar från hennes fars släkt där borta, vet jag.

2018-03-22, 13:34
Svar #6

Utloggad Yvonne Pihl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2022-01-07, 14:59
    • Visa profil
Tack för svar!
Jag tog ett abonnemang på Ancestry och har kunnat följa min morfars far Carl Johan (Charles) Vulcan (1854-1912) som jag skrev om i ett tidigare inlägg.
En av hans söner "Arthur Freemont Vulcan" (1888-1960) fick bl.a.  sonen Raymond (1921-1961).
Raymond i sin tur fick 10 barn som jag nu har hittat och fått kontakt med en av dem. Så roligt att hitta en massa sysslingar som man inte hade en aning om (och inte de heller). Det finns fler men jag är så nöjd med dem jag hittat!
Med vänlig hälsning
Yvonne Pihl

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna