ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vist - Ekeroth  (läst 710 gånger)

2000-08-02, 20:46
läst 710 gånger

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Trädgårdsmästaren ANDERS JACOB EKEROTH uppges vara född 1746 i Vist sn - men där finns han inte i födelseboken. Det finns en stor präst- och tjänstemannasläkt vid namn EKEROTH, även med anknytning till Vist sn, men denna släkt tycks inte ha plats för någon Anders Jacob, född vid denna tid.
 
Jag har däremot hittat ett gossebarn ANDERS - född 1742 14/10 i Toketorp, Vist sn, son till Catharina Eliasdotter. Hon avlider 1770 i Toketorp och på samma ställe avlider 1760 en Jacob Larsson, 52 år gammal, som möjligen är hennes man. Gossen skulle därmed kunna heta ANDERS JACOBSSON, som blivit avkortat till ANDERS JACOB när han tog sig namnet EKEROTH. Något samband med den stora släkten Ekeroth framgår inte av kyrkoböckerna, men det är amärkningsvärt att namnet ELIAS förekommer flitigt i denna släkt - och Anders JAcobs mor hette, om denna teori stämmer, just ELIASDOTTER.
 
Har någon träffat på dessa familjer i Vist?
 
Ted Rosvall

2005-05-18, 16:13
Svar #1

Utloggad Margareta Bergqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 11:54
    • Visa profil
Jag har inte hittat trädgårdsmästare Anders Jacob Ekeroth i Vist men väl en son till honom och letar numera efter hans barnbarn, därav nedanstående uppgifter. Kanske kan man via hustrun hitta trädgårdsmästarens födelsesocken.  
 
Trädgårdsmästare Anders Jacob Ekeroth hade en son Samuel Fredrik Ekeroth, född 1778 i Tjällemo (E), och hans mor hette Brita Stina Broms (min tolkning av hennes efternamn).  Han flyttade till Söderköping 1803 liksom sina föräldrar och blev så småningom snickarmästare. År 1811 dog han och i dödboken står att hans föräldrar var: And: Ekeroth och Brita Stina Brodd (min tolkning). I hfl  Söderköping AI:6 s 328 står uppgiften : Trädgårdsm And: Jac: f 1746 25/3 Vist, Hu Br Stina Brun f 1751 i Motala (inget datum). Nu har jag tre olika efternamn på Brita Stina som, när hon är dopvittne vid barnbarnets, Jonas Vilhelm Ekeroth, dop i Söderköping 1807 den 13 sept, kallas Madam Christina Ekeroth född Brun.
 
I Motala finns hon inte född 1751 men det föddes en pojke, Anders, son till mjölnaren Samuel Brun. Jag tror att det är fel födelseår men att hon hette Brun och att faderns namn i så fall är Samuel stämmer ju bra med att sonen fick samma namn. Det finns också två andra dopvittnen år 1805 då första barnbarnet döptes och det var Carl Ekeroth, bokhållarbitr(?) och Hustru Beata Lovisa Ekeroth ev hans maka (bror och svägerska till barnafadern?).  
 
En vild gissning är att trädgårdsmästare Anders Jacob Ekeroth föddes i Vist som endast Anders (alla barn har bara ett förnamn och patronymikon) Pettersson i qwarnen, Mod Catharina Andersdr….). När han fick eller tog efternamnet Ekeroth kan man bara gissa. Säby (numera Bjärka-Säby) i Vist hade flera trädgårdsmästare (bl a en av mina) och säkerligen många trädgårdsdrängar som lärdes upp.
 
Har någon annan uppgifter om Anders Jacob Ekeroths barnbarn:  
Christina Fredrika f i Söderköping 1805 28 aug ; likaledes Jonas Vilhelm f 1807 10 sept och Anna Charlotta f 1809 15 april, alla faderlösa 1811, så är jag mycket tacksam. Inte heller änka, Anna Lisa (Elisabeth) född Lindeberg i Ö Stenby 1877, har jag hittat.
Margareta Bergqvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna