ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Två soldatfamiljer i Östergötland - hur finner jag dem  (läst 702 gånger)

2004-06-29, 11:25
läst 702 gånger

Erik P. O. Berggren

I Gistads församling föddes den 25 maj 1783 (C:3,nr 29998, kort 1/4, sid 5) et barn vid namn Petter Persson. Hans föräldrar var Soldaten Peter Hällberg och dennes hustru Brita Jansdotter, 32 år. De bodde i Stenshagen men jag har inte funnit dem där,någon som kan hjälpa?
 
Enlgit hfl från Östra Enebys församling åren 1803-1807 (A:6, kort 1/2) bor i Mellantorp Anders Andersson och Stina Nilsdotter, Anders är född 1774 men platsen är inte ifylld.
Jag sökte därför i födelseboken för Östra Eneby för 1774 då jaqg har erfarenhet av att präster ibland inte fyllde i var personen var född om det var i den församling vilken han befann sig i.
I Östra Enebys födelsebok för 1774 (C:3, kort 2/8) finner jag inga Anders med en far vid namn Anders, barn nr 24 det året är däremot en Anders son av soldaten Jonas Andersson och dennes hustru Anna Hansdotter och barnet ska ha fötts på Ringtoft krogen, men även om det skulle vara så att detta inte är den Anders jag söker efter så hittar jag ingen soldat Jonas Andersson på Ringtoft krogen. Kan någon hjälpa?
 
Med vänliga hälsningar
 
Erik P. O. Berggren

2004-07-05, 19:01
Svar #1

Tea Larsson

Hej!
 
Jag har hittat Peter Hellberg och Brita Jansdtr m två barn i husförhörslängden AI:3 Gistad för 1786-1800, Stenhagen under Hällebyle, sid 24.
 
Mvh Tea!

2004-07-05, 19:16
Svar #2

Tea Larsson

Hej igen, nu har jag hunnit leta lite till i Genline! När det gäller Anders Andersson och Stina Nilsdotter så har jag hunnit titta lite i senare husförhörslängder, de bor kvar i Mellantorp åren framöver. Jag tolkar det som att mannen är född i Krokek och hustrun i Kvillinge, tror att de kan vara gifta i Kvillinge som nr 12 1801. Mvh Tea!

2004-07-08, 18:44
Svar #3

Erik P. O. Berggren

Tack för Er hjälp, jag har varit borta från datorn ett tag nu, därför komemr mitt tack något försenat.
 
Med vänliga tacksamma sommarhälsningar
 
Erik P. O. Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna