ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torp i Östergötland  (läst 949 gånger)

2004-01-04, 01:31
läst 949 gånger

Ankie Törnqvist

Jag söker efter några torp på olika ställen och hoppas någon kan hjälpa mig. Göstorp i Gårdeby, Mathem Södergård i Östra Tollstad, Hökötorpet i Östra Tollstad, Fastigheten Bogsten i Drothem. Om det är någon som vet om några av dessa finns kvar eller rent av har fotografier på någon skulle jag bli mycket tacksam.
MVH Ankie

2004-01-04, 11:13
Svar #1

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Hej Ankie!
 
I Calle Bäcks bok Början till slutet som handlar om hur torparna i Östergötland påverkades av laga skiftet finns foton på många östgötska torp. Jag har inte boken själv så jag kan inte se om Dina torp är med, men det kanske är värt att kolla upp.
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2004-01-04, 19:37
Svar #2

Utloggad Per-Arne Ek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2012-10-14, 11:00
    • Visa profil
Hej Ankie!
 
Jag har dokumenterat 90 torpgrunder i  Östra Tollstad. Av de dokumenterade finns Hökestorpet med. Det sista belagda årtalet när någon var skriven där var 1940. Det revs några år senare. Tyvärr har jag inte hittat något foto på torpet men det borde finnas eftersom det revs så sent  som på 1940-talet. De grunder som man kan se idag är en husgrund, ladugårdsgrund och källare. Växter som finns kavar är krusbär, syr?n och vårlök. Grunderna ligger vackert i en beteshage. Torpet har funnits sen mitten av 1700-talet.
Mathems Södergård är en gård som finns kvar idag. Vilket torp under gården är det som du söker?
 
Vänliga hälsningar / Per-Arne

2004-01-04, 22:46
Svar #3

Ankie Törnqvist

Tack för ditt snabba svar Per-Erik.
Jag vet inte vilket torp det är skall försöka få reda på det och återkomma till dej.
MVH Anki

2004-01-04, 22:48
Svar #4

Ankie Törnqvist

Tack Ylva jag ska kolla om boken finns på biblioteket. Har jag tur finns några avdom med.MVH Anki

2004-01-08, 16:41
Svar #5

Ankie Törnqvist

Hej igen Per-Arne. Nu har jag fått reda på att torpet under Mathems Södergård jag söker heter Falltorpet, är det något du känner till.
MVH Ankie

2004-01-08, 19:04
Svar #6

Utloggad Per-Arne Ek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2012-10-14, 11:00
    • Visa profil
Hej Ankie!
Jag har inte hört talas om något torp som hette Falltorpet i Östra Tollstad. Vilket år och i vilken längd har du hittat det?
 
Vänliga hälsningar / Per-Arne

2004-01-08, 23:44
Svar #7

Ankie Törnqvist

Hej Per-Arne.
 Jag har fått det ifrån en släkting, men jag inser nu när du svarade att han har blandat ihop det med Bogstens fastighet i Drothem. Jag ber så väldigt mycket om ursäkt.
MVH Ankie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna