ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven Nilsson Hjalmar, född i Appuna 1809 (?)  (läst 625 gånger)

2007-07-30, 14:50
läst 625 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan.
Söker information om Sven Nilsson Hjalmar som enligt husförhörslängder senare i livet ska vara född 1809 i Appuna församling. Hittar dock bara en Sven med en far under namnet Nils och denne föds 1808-03-25.
 
är det någon som har stött på någon person med efternamnet Hjalmar här eller någon annanstans i Östergötland eller finns det rentav någon här som har denne person ibland sina anor?
 
Sven Nilsson Hjalmar är soldat, skulle efternamnet Hjalmar kunna vara ett soldatnamn?

2007-07-30, 20:51
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Om Du går till http://soldat.dis.se/soldater.php och söker på Hjalmar får Du träff på ett antal som hade detta som soldatnamn.
Kan det möjligen vara Din soldat som står som Hjalmar, Sven,    Socken: Vallerstad   Född: 1809 - ?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-07-30, 21:15
Svar #2

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan!
Tackar för svaret. Jag har redan beställt uppgifterna där ifrån, fick dem idag. Hade hoppats på att det skulle ge nya uppgifter så att jag kunde komma vidare men det stod bara att han var född 1809, och det visste jag ju redan (eller visste att det inte var, iaf inte i Appuna..)
 
Som det är nu så flyttar han och familjen ifrån Navered i Vallerstad utan att det står vart han flyttar, jag lyckas heller inte följa honom bakåt pga en saknad utflyttningslängd.. Och jag hittar inte stället som den Sven som föds 1808 i bor på så jag kan inte följa denne framåt för att se om det är samma Sven som min.. =)
 
Så just nu står hoppet till att någon känner till denne man så att man kan få en välbehövlig knuff framåt.. =)
 
Mvh Mårten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna