ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svenberg, gästgivare i Asby  (läst 808 gånger)

1999-07-02, 10:08
läst 808 gånger

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Känner någon till gästgivaren Johan/Johannes Svenberg, som dog 1825 i Bestorp i Asby? Han hade flera barn, bl.a. en son Gustaf Frisk, livgrenadjär i Västra Ryd, som i sin tur hade en son Axel Frisk, som utvandrade och tog med sig Johan Svenbergs klädkista till USA, där den fortfarande finns kvar. Vore kul att veta mer om Johan Svenberg och hans förfäder.

2000-02-21, 09:28
Svar #1

Mariana Skoglund f. Svenberg

Hej Elisabeth Thorsell!
Jag har en Johan Svenberg f,1867 i min släkt, som utvandrade till USA 1916. Skulle det kunna vara rätt Johan, hör gärna av dig.

2000-02-21, 16:22
Svar #2

Mariana Skoglund f. Svenberg

Hej Elisabeth!
jag läste nog din insändare lite fel. Min Johan Svenberg är lite för ung. Jag har kommit till en Anders Svenberg som är född 1757 i Svennevad? hittar inte honom där, då heller inte hans föräldrar. Min släkt Svenberg har varit smeder till största delen, men har också drivit gästgiveri, vilken period vet jag ej riktigt nu.Ska kolla om det finns någon koppling med din Johan och mina Svenbergare. Jag vet att det finns en Svenberg Olaus, som ska vara född 1680 antagligen i Småland. Vill veta allt om Svenbergssläkten.
MVH Mariana

2000-02-21, 22:24
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej
 
Min Johannes Svenberg hade bara en son Gustaf, som blev vuxen, och han blev då soldat med namnet Frisk.  
 
Din Svenberg skulle ju kunna härstamma från någon bror till Johannes, men jag vet inte om han hade någon sådan, för jag har inte följt honom bakåt.

2003-07-13, 09:13
Svar #4

Ingeborg Nordahl

Jeg søker opplysninger om Karl Svendberg, født i Sverige, sannsynligvis 1864.
 
 
Ingeborg Nordahl

2003-07-13, 10:38
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ingeborg Nordahl,
Namnet/stavningen Svendberg verkar ovanlig i Sverige. I Disbyt finns en Christina Svendberg i Dörby Kalmar län f 1825-1850. Dock finns det i Norge. I FT 1900 finns det 8 st Svendberg boende i Kristiania bl a en Johan Svenberg f redan 1851 i Hedemarken vilket väl indikerar att namnet - även om det kan ha ett svenskt ursprung - då fanns i Norge.
Vilken är Din källa?
Vänligen,
Olle Elm
 
PS. Ser nu att Du ställt samma fråga nedan under släkter, men där med stavningen Svenberg. Finns det en osäkerhet om stavningen? DS
Vänligen,
Olle Elm

2003-07-17, 18:02
Svar #6

Ingeborg Nordahl

Beklager min feil. Det skal være Svenberg, Carl eller Karl. Jeg har funnet en Carl August Svenberg i Risinge f. 1862. Han jeg søker er oppgitt født 1864 i Sverige. Yrke matros i 1899.
(Kirkebok Tønsberg - opplysningene oppgitt av mor til barnet). Vi har Svenberg i Norge som sannsynligis er av samme slekt som i Sverige.
Carl eller Karl Svenberg som jeg søker er oppgitt som far til Anna Rut Svenberg f. 1899 i Tønsberg. Anna Rut er oldemor til min svigerdatter. Hennes bestemor lever, men det har vært knyttet taushet til forholdet Olava og Carl, så nå forsøker vi både enkle og tunge veier?for å 
nøste i blodsbåndet. 
Hjertelig takk for din opmerksomhet.
Ingeborg N

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna