ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sundvall, Karl Gustav f. 1783-12-04 i Östergötland  (läst 887 gånger)

2006-02-12, 21:12
läst 887 gånger

Utloggad Johan Lundström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2020-12-31, 00:17
    • Visa profil
I min släktforskning har jag stött på en ana, Karl Gustav Sundvall, som enligt husförhörslängder i bl.a. Klinte (I) och Alva (I) skall vara född i Östergötland 1783-12-04. Min undran är nu var någonstans i Östergötland är han född?
 
Jag har hittat honom på Gotland i Klinte där han jobbade som rättare på Klintebys och 1813 flyttar han till Kauparve i Alva där han ett år senare gifter sig med Inga Elisabet Edlund. Tillsammans får de dottern   Sofia Maria 1815-05-07. Efter en kort tid i äktenskapet verkar det som att Karl Gustav sticker iväg till Öland för att sedan inte synas mer på Gotland. Hemma vid Kauparve lämnar han hustru och barn. Jag skulle gissa att Sofia Maria bor hos honom ett tag eftersom hon flyttar från Kauparve till Öland 1841. Sofia Maria återkommer till Gotland och lever resten av sitt liv på ön.
 
Mvh /Johan

2010-09-26, 13:40
Svar #1

Utloggad Ingemar Sundewall

  • Ingemar Sundewall
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2022-12-21, 19:20
    • Visa profil
Hej! Det här är ju en gammal fråga, men jag har inte sett den tidigare. Om Karl Gustav Sundvall (eller Sundevall) finns en del upplysningar i professor Carl Jakob Sundevalls (1801-75) handskrivna minnesanteckningar, börjadt i Lund d. 22 Oct:br 1820 fortsatt och slutad Gud vet när? (tydligen 1839):
 
Mot slutet av sommaren /1817/ (d. 24 augusti) kom en min half Cousin (min Fars halfbrors son) C.G. Sundevall till Söderto för att måla i rummen. Han var nära 40 år gammal. Hade varit Inspector på Öland och äfven på Gottland men hade förut lärt målarekonsten i Stockholm och var nu gesäll hos målaren Gernandt i Malmö. Han var en kraftfull man som bildat sig jelf genom läsning mäst af Historien, hvari han var ganska väl hemma. Sedan blef han Inspector öfver Söderto men började olyckligtvis efter 2 års förlopp supa så att min Far ej fann rådligt behålla honom längre. Nu vete Gud hvar han är.
 
Denne man torde vara identisk med den Carl Gustaf Sundevall som i Svenska Ättartal uppges som född cirka 1785 och verksam som arkitekt och målare i Helsingfors , son till fänrik Adolf Ludvig Sundvall (1749-1803) och Maria Elisabeth Öhrlin (1754-1833). I så fall torde han vara född i Vadstena eller dess närhet. Carl Jakob Sundevall var mycket riktigt son till Adolfs halvbror Jacob, och min morfars fars 37 år äldre halvbror. Minnesanteckningarna har jag fått i avskrift av en släkting, originalet torde finnas bland Carl Jakob Sundevalls efterlämnade papper hos Kungliga Vetenskapsakademien.
 
En märklig detalj är att varken Carl Gustaf eller några barnbarn finns omnämnda i moderns bouppteckning. Tyvärr har jag inte forskat vidare i denna släktgren, så jag kan inte lämna några bättre källhänvisningar.

2010-09-26, 22:32
Svar #2

Utloggad Johan Lundström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2020-12-31, 00:17
    • Visa profil
Tack för informationen Ingemar!  
 
Som du skriver är frågan gammal, men svaret är lika välkommet ändå för jag har aldrig kommit vidare på detta spår.
 
Mvh  
Johan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna