ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sofia Karolina Bjur f. Qvarnström, Doverstorp 8/6 1874  (läst 1193 gånger)

2003-02-07, 15:52
läst 1193 gånger

Birgitta Almqvist (Gittan)

Sofia Karolina var min mormor som bodde i Svärtinge när jag var ung. Nu söker jag personer som kan har uppgifter om hennes barndomsfamilj Qvarnström, vilka föräldrarna var och ev syskon med Mormor föddes i Doverstorp i Risinge sn. och avled enl. 7/3 1951.
 
I vissa dokument stavas hennes efternamn Kvarnström. Mormor var då änka efter Karl Albert Bjur,f 23/12 1868.
 
Dotterdotter Birgitta

2003-02-08, 10:39
Svar #1

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:55
    • Visa profil
Ur folkräkningen 1890
Hellestads församling    
Sofia Karolina Qvarnström f. 1874 Hellestads  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Hellestads
Hemort: Sonstorp Landtbruks- o. Bruksegendom
Kontrakt: Bergslags
Län: Östergötland
 
Födelseår: 1874
Födelseort:  
Födelseförs: Hellestads
 
Yrke: Piga
Titel:  
 
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Kvinna
Familjest:  
Famstkod: Ensamstående (E)
 
Hushåll nr: 967
Familj nr: 3
 
Frånvaro:  
Övrigt:  
Trosbekännelse:  
Anmärkning:  
Lyte:  
Nationalitet:  
 
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000142  Kort nr: 18
Sida: 91  Rad: 34
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Karl Gustaf Strömberg f. 1864, Torpare
Albertina Andersdotter f. 1864
Karl Oskar f. 1886
Gustaf Emanuel f. 1890
Fam nr: 2
Per Adolf Österholm f. 1874, Dräng
Fam nr: 3
Sofia Karolina Qvarnström f. 1874, Piga

2003-02-17, 14:38
Svar #2

Birgitta Almqvist (Gittan)

SIV - du är en stjärna! Jag har försökt hitta lilla mormors föräldrar via fsl i Genline, men har inte lyckats. Har du ändå funnit vem hennes föräldrar var?  
tacksam Birgitta för ditt inlägg

2003-02-17, 14:49
Svar #3

Birgitta Almqvist (Gittan)

Siv! Ett P.S. Blev så glad att jag glömde ge lite uppgifter tillbaka. Kan berätta att Sofia Karolina gifte sig 1996 med Karl Albert Bjur f. 23/12 1868. Makarna fick åtta barn av vilka en dog i unga år. Vi sex barnbarn som håller ihop nu har inte lyckats få reda på VAR de gifte sig, men tippar på Regna eller Risinge. Hittar inte dessa data på Genline. På vilket sätt är du intresserad i Bjur resp Qvarnström? Släkt eller hjälpsam släktforskarkollega?  
Birgitta

2003-02-17, 16:51
Svar #4

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:55
    • Visa profil
Hjälpsam släktforskarkollega!
Jag har försökt att hitta Karl Albert Bjur utan att lyckas. Hette han Bjur från födseln eller är det ett taget namn? Jag hittar en Karl Albert Adolfsson född 1868 som jobbade på samma ställe som Sofia Karolina.

2003-02-25, 21:58
Svar #5

Birgitta Almqvist (Gittan)

Min morfar Karl Albert Bjur f. 1868-12-23 i Regna, var son till grenadiären Anders Jonsson Bjur - den förste i släkten med indeltnamn. Karl Alberts syster som du kallar Sofia Karolina heter i mina papper Alma Karolina f 1865-10-03 i Regna. Någon Adolfsson f 1868 har jag inte funnit. Morfar hade ju namnet Karl Albert Andersson Bjur.  
 
Ännu en syster hette Matilda Kristina f. 1856-01-12 i Risinge och fick en son Erik Alfred (0ä)f. 1879-01-24 i Regna. En bror till Karl Albert var döpt till Gustaf Leander f. 1874-07-15.
Vidare ska det ha funnits en Fredrika Vilhelmina Ftitz, möjligen fosterbarn, barnhusbarn f i Kungsholms fs 1870-02-02.
Min mormor Sofia Karolina var född Qvarnström, föddes 1874-06-08 i Hellestad, och avled 1951-07-03, ett år och två dagar efter att hennes dotter Ester Maria, min mamma avled.  
Morfar Karl Albert dog 1950-09-13 i Östra Eneby.
Han är lite svår att hitta i fsl för han flyttade fram och tillbaka mellan församlingarna.
 
Har nyligen inköpt spännande Genline som har massor om östgötarötter.
 
Berätta om din anknytning till bjurarna
Välkommen åter
Birgitta

2003-06-29, 13:41
Svar #6

Birgitta Almqvist (Baq)

SIV! Det som göms i snö kommer fram i tö... Ser detta gamla inlägg där jag påstår att morfar Karl Albert Bjur gifte sig med sin Sofia 1996!! Gistanes ett så åldrigt brudpar!
 
Med tanke på att han var född 1869 och bruden 1874 var det nog inte så troligt att deras bröllop stod 1996, utan snarare 1896..
Så tosigt det kan bli när man är ivrig och fingrarna far som skållade råttor över tantenterna.  
 
Ditt inlägg får mig dock att undra över de olika namn vi har på dem. Du skriver Jag hittar en Karl Albert Adolfsson född 1868 som jobbade på samma ställe som Sofia Karolina.  
 
Namnet Adolfsson är totalt okänt i släkten. Vad som däremot är känt är namnet Andersson Bjur, det var nog det namn som var morfars sedan födseln eftersom hans far hette Anders men i dödsattesten står han blott och bart som Karl Albert Bjur.
 
Vidare är jag nyfiken på en släkting till min mormor Sofia för i hennes släkt, Qvarnström (eller Kvarnström)ska ha funnits en riktig äkta gangster berättar en kusin till mig. Min mamma f 1899 lär också ha börjat släktforska, men avbröt då hon träffade på denne brottsling, tyvärr. Det finns inga papper kvar från hennes sökning och själv dog hon 1950.  
 
Så synd att släktforskare avbryter när de träffar på otrevliga uppgifter. Sådana är ju väl så intressanta i släktleden. En faster till mig vägrade säga något om sin halvbrors, min fars ursprung. Pappa föddes 1899 som oä barn till Anna Brita Almström i Uomveds, Färila. Å vad jag har sökt efter min papas far! Ännu vid 73 års ålder vet jag därmed inte vilket blod som rinner i mina och mina barnbarns ådror.
Moral är väl bra - moralism däremot är förtryck och förjugenhet. Men så småningom kanske även den hemligheten kommer fram i ljuset. Hoppas jag.
 
Birgitta mitt i rottrasslet

2004-03-19, 13:12
Svar #7

Birgitta Almqvist (Baq)

Siv! Långt omsider har jag nu funnit min mormor Sofia Karolina Qvarnström. MEN hon var inte dotter till en Qvarnström (i varje fall inte officiellt) utan enl fsl A1:37 oä dotter till pigan Anna Sofia Andersdotter f 13/3 1854 (kan vara 17/3 för texten är så svag på mikrokortet)i Sonstorp.  
Mitt antagande är att Anna Sofia Anderstotter, min mormors mor)senare ingick äktenskap med en herr Qvarnström varvid dottern Sofia Karolina upptogs som legitim dotter av honom. Inte ovanligt så vitt jag vet; min far föddes som oäkta son till Anna Almström i Färila men när hon gifte sig med Edvin Söderlund i Uppsala  så 'legitimerades' pappa och fick efternamnet Söderlund.Om du har någon mer information om det hushåll du berättade om är jag ju nyfiken på fry.
Birgitta, Sofia Karolinas dotterdotter

2004-03-19, 22:42
Svar #8

Lennart Lindström (Linson)

Hej Birgitta.
Jag blev lite nyfiken på Din text, då det gäller Sonstorp. Jag har alla mantalsförteckningar för tiden 1825-1902. Frågan är vem som är född 13 mars 1854. Pigan eller dottern till henne? Vet Du också i vilket hushåll hon tjänade som piga?
M V H
Lennart Lindström

2004-03-21, 16:16
Svar #9

Birgitta Almqvist (Baq)

Lennart!  
 
Kul att du hörde av dig. Det var Anna Sofia Andersdotter som var född 13 eller 17/3 1854 Texten är så svag att det är svårt att tyda
I A1:37 sid 54, rad 8, återfinns hon under korpr (kan vara korpral)Johan Olofsson f 28/9 1828, inflyttad från Sätra 1862, med hustru Eva Lotta Jonsson f. 17/3 1832 (kan stå 17/5) inflyttad från Djuckö 1861 (paret vigdes 1861)  
 
Logiskt vore väl därmed att Anna Sofia, mor till min mormor Sofia Karolina tjänte piga hos Olofssons.  
 
Under dem står Fostersönerna Anders o Petter ser bara 'Pet' men gissar att det är Petter, därefter står Kopparmon, f 25/4 1859 i Risinge, inflyttad till Hällestad (inget årtal angivet) utflyttad till Jägerstorp 1870.  
 
Det här förvirrar mig, för tvillingarna Anders och Petter ska enl mina tidigare noteringar vara födda 1833.  
 
rad 10:
 
pigan Anna Sofia Carlsson f. 8/6 1856 ( i spalten inflyttad står endast siffrorna 143 -   74 (årtalet 1874 antar jag), spalten utflyttad: Torp (oläsl text)  75, och  
 
rad 11: drängen  Axel Fredrik Carlsson f 11/3 1857, i spalten inflyttad: 14  -  76. I spalten utflyttad: 200  -  77
 
Mellanrummen är som de står på sidan ifråga men tecknet har jag lagt dit för det är tji att få dem att stå 'isär'i dent ext jag skriver. Kanske du vet vad de betyder.
 
Sofia Carolina, min mormor och dotter till Anna Sofia, gifte sig enl mina noteringar 19/9 1896 med Carl Albert Bjurf. 23/12 1868.
 
Kan du ha nytta av detta skulle det glädja mig. Om du å din sida vet något utöver detta så är jag ju tacksam få veta.
 
Jag måste ta mig en ny titt på mina tidigare data för nu vet jag inte hur det står till med alla mina inhämtade årtal.
Hör gärna av dig igen Lennart
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna