ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkten Tell från Klockrike?  (läst 1301 gånger)

2001-07-04, 00:55
läst 1301 gånger

Glenn Jacobsson

efterlyser uppgifter om släkten Tell - ev i Klockrike i Östergötland.
Spec Maria Tell som skall ha gift sig med Karl Oskarsson och sedan fått barnet Elsa Oskarsson

2001-07-06, 15:19
Svar #1

Camilla Eriksson

När i tiden är detta?
 
Jag forskade för ett par år sedan i en soldatsläkt Tell från Åtvid (den gren jag följde, flyttade väldigt mycket; till Linköping, Stjärnorp och så småningom till Tystberga). Jag minns inte alla årtal, men den förste Tell var född ca 1840.
 
Mvh
Camilla Eriksson

2001-07-08, 13:31
Svar #2

Glenn Jacobsson

Hej Camilla
Troligtvis bör Maria Tell vara född ca 1875 (tror jag) kan då kanske detta vara en dotter till denna Tell som du känner till.
Det årtal du har 1840 stämmer ju ganska bra då.
Elsa Karlsson fick senare barnet Barbro.
Hoppas att detta räcker för att du ska kunna se om detta är rätt.
Om det är rätt så utnyttja gärna E-mailen
MVH
Glenn Jacobsson/Falkenberg

2001-07-10, 14:40
Svar #3

Glenn Jacobsson

Hej Camilla igen.
Jag har försökta att få reda på mer om denna Maria Tell men tyvärr har ingen jag känner till några uppgifter om henne förutom att Klockrike ev. är där hon flyttade till men tyvärr har jag inte lyckats att få reda på varifrån.
Denna Maria Tell skall ha gift sig med Karl Oskarsson som sedan fick minst ett barn Elsa Oskarsson.
Elsa Oskarsson gifte sig med Edvin Jonsson och fick flera barn bla.Barbro och Ingegerd.
Elsa Oskarsson skall dock ha haft ett annat förhållande också som tydligen skall ha resulterat i en son som heter Per men med en far som du förstår är okänd.
Denna Per är mycket intressant.
Kan du med hjälp av dessa uppgifter se om detta kan vara rätt Tell-släkt.
Om detta skulle vara rätt och du har uppgifter om Karl Oskarsson så tar jag gärna emot de också.
Alla uppgifter som går att få uppskattas verkligen och i alla fall så att jag kan gå vidare kanske på något annat ställe.
Tyvärr har jag inte mycket att gå på men jag får rota vidare för att försöka hitta kompletterande uppgifter
MVH Glenn Jacobsson/Falkenberg

2001-07-13, 13:55
Svar #4

Camilla Eriksson

Hej Glenn!
 
Det var ett par år sedan jag forskade på den här grenen (som inte har den minsta med min egen släkt att göra, men Carl Fredrik Herman Tell är mina kusiners mormors farfars far).
 
Carl Fredrik Herman Tell föddes 1831 16/9 i Aspesund, Åtvid sn, som son till grenadjären Jonas Magnus Kron (1803- 1859) och Gustava Nilsdotter (1805- 1838).  
1857 flyttade Carl Fredrik Herman från Gärdserum till Rosendalen i Åtvid, där han var grenadjär till 1865. Detta år flyttade han till Ebbantorp i Grebo.  
Namnet Tell får han då han blir grenadjär, men jag vet inte om det hör till roten. Förslagsvis kollar du hfl och kyrkböcker för Åtvid när du misstänker att din Maria är född.
Carl Fredrik Herman Tell gifte sig 1857 med Carolina Carlsdotter, född 1832 23/7 i Torstorp, Vist sn. Hon var dotter till torparen Carl Peter Samuelsson (född 1801) och Maria Christina Persdotter (född 1807).
 
Tillsammans fick Carl Fredrik Herman Tell och Carolina Carlsdotter följande barn:
Selma Olivia Tell, född 186+ 24/3 i Rosendalen, Åtvid sn. Utflyttad 1879 till Norrköping S:t Johannes fs.
Carl Oskar Fredrik Carlsson (Tell), född 1862 21/5 i Rosendalen, Åtvid sn, död 1908 26/9 i Naterstad, Slaka sn
Emma Maria Tell, född 1864 10/7 i Rosendalen, Åtvid sn. Utflyttad 1882 till Björsäter sn.
Johanna Carolina Tell, född 1866 19/7 i Ebbantorp, Grebo sn. Utflyttad 1885 till Västerlösa sn.
Helena Sofia Tell, född 1868 19/5 i Ebbantorp, Grebo sn, död där 1879 19/5 av bröstinflammation.
Charlotta Amalia Tell, född 1870 6/5 i Ebbantorp, Grebo sn.
Gustaf Adolf Tell, född 1872 30/1 i Ebbantorp, Grebo sn. Utflyttad 1895 till Vreta kloster sn.
Johan Herman Titus Tell, född 1874 4/1 i Ebbantorp, Grebo sn. Utflyttad 1894 till Vreta kloster sn.

2001-07-15, 21:01
Svar #5

Glenn Jacobsson

Hej Camilla.
Har precis kommit hem efter en liten tur till Norge och upptäcker att det kommit in nya uppgifter som jag kommer att kasta mig över.
Detta var mer uppgifter än jag hade vågats att hoppas på så ett jätte-tack till dig.
Orten Grebo - vet du om den fortfarande förekommer eller bara finns på gamla kartor?
 
MVH Glenn Jacobsson/Falkenberg

2001-07-17, 00:31
Svar #6

Glenn Jacobsson

Hej igen.
Lite mer info som kanske kan hjälpa att plocka bort eller styrka.
Den Maria Tell jag efterlyser gifter sig med Karl Oskarsson och får följande barn:
Elsa Elisabeth gift Jonsson
Sigrid         gift Edman
Dagmar f 1901 15dec gift Botvidsson
Filip
Hugo
Karl-Erik
Ivar
Alice           gift med John Johansson
Torsten  
Gösta
mosse
Jag vet inte i vilken ordning de kommer men tydligen så är det så att Elsa skall vara yngst.
Hoppas att detta kan hjälpa till åtminstone för att bekräfta eller plocka bort , men i vilket fall som helst så stort tack för hjälpen.
 
MVH Glenn Jacobsson/Falkenberg

2001-08-22, 12:22
Svar #7

Utloggad Anders Toll

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2015-07-24, 11:26
    • Visa profil
Hejsan!
 
Hittade hit på sökning av Naterstad. Har där haft en anfader, boende på Livgrenadjärtorpet, vid namn Anders Andersson f. 30/8 1830 eller -38. Inflyttad från Skeda sn till Slaka mellan 1859-60.
Gift med Klara Sofia Nils---? f. 1829-08-17.
Sonen Oskar Fredrik född i Slaka 1860-10-10.
Tacksam för eventuell information.
 
Anders Toll
(nybörjare)

2001-08-22, 18:39
Svar #8

John Sidén

Hej Anders!
Jag svarar dig under Slaka eftersom det är där familjen Toll håller till.
Med vänlig hälsning
John

2007-07-02, 12:17
Svar #9

Elisabeth Askebro Hansson

Hejsan Glenn,
jag undrar hur det gått för Dig i Dina eftersökningar? Jag är själv, som dotter till Per, mycket intresserad av vad Du fått fram.
 
Med vänliga hälsningar
Elisabeth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna