ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Slussvaktare och skeppare på Kinda Kanal  (läst 1020 gånger)

2005-05-21, 16:41
läst 1020 gånger

Joakim Johansson

Hej!
 
Jag försöker kartlägga personer som varit slussvaktare, skeppare eller haft andra yrken med anknytning till Kinda Kanal.
Det gäller Slussarna Nykvarn i Linköping, Tannefors i S:t Lars sn, Hackefors, Hjulsbro och Slattefors i Landeryd sn, Sturefors, Hamra, Hovetorp i Vist sn samt Brokind i Vårdnäs sn. Även brovaktstugor längs kanalen.
 
Om Du känner till någon sluss-/ bro-vakt med familj, eller någon annan kanalfarare så vore det roligt om Du ville delge den informationen!
 
Mvh Joakim Johansson
föreningen Kinda Kanals Vänner

2005-09-05, 22:45
Svar #1

Birgitta Ludvigsson

Hej!
Jag vet inte om detta kan vara av intresse för dig, men på min fars sida har jag stött på en slussvaktare från Sturefors. Min farmors farmor, Ingeborg Rubin född den 17 december 1848 i Godegård var dotter till slussvaktare Rubin från Sturefors. Några mer uppgifter om slussvaktare Rubin har jag tyvärr inte.
 
M v h Birgitta Ludvigsson

2005-09-27, 21:47
Svar #2

Birgitta Ludvigsson

Nu har jag fått lite mer uppgifter om ovan nämnda slussvaktare:  
 
Carl Erik Rubin född 1817-11-26 i Adelsnäs, Åtvid sn. Han var slussvaktare i Sturefors men först var han livgrenadjär i Godegård (och bytte då efternamn från Hagström till Rubin)han var gift med Lena Svensdotter född 1814-05-22 i Ramshult, Kisa (E). De bodde i Sturefors kanalstation och hade sex barn. Carl Erik Rubin dog 1896-02-25 i Sturefors, Vist sn.
 
m v h Birgitta

2012-08-12, 23:14
Svar #3

Ing-Marie Andersson

Hej.
Jag håller på med en släktforskning och har fått uppgifter i dag om lena svensson född 28.5.1814 i kisa skulle ha varit gift med denna carl erik rubin 26.11.1817.
Då lena är dotter till sven aronsson och karin samuelsdotter så blev jag väldigt glad för denna information. Så finns det någon som har uppgift och lena och carl erik hade några barn så tar jag tacksamt emot de uppgifterna.
Kanske har jag något som ni vill veta
ingmarie

2020-08-29, 13:03
Svar #4

Utloggad Susanne Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 20:38
    • Visa profil
Hej.

Jag har nyss stött på Georg Wilhelm Fredriksson (född 1832 i Skede/F), som började sin slussvaktarbana 1871 vid Hjulsbro sluss. Har inte kommit så långt på honom och hans stora familj än. Har du träffat på honom i din forskning?

Hälsningar Susanne
Hälsningar Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna