ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skragge, Anna Kristina  (läst 669 gånger)

2004-11-01, 19:17
läst 669 gånger

Helny Carlsson

Hej !
Jag har ganska nyligen börjat med släktforskning och hittills har det gått bra, men nu har jag fastnat och behöver lite hjälp.
 
Känner någon till bondhustrun Anna Kristina Skragge (f 17160210) på gården Solmark i Vikingstad? Hon var hustru till bonden Olof Jönsson (f 17220916 Vikingstad) i Solmark.
 
Såvitt jag vet föddes deras första barn, Maria (1745-1758) i Vikingstad, men dessförinnan har jag inte lyckats hitta någon vigsel. Jag hittar heller ingen Anna Kristina (eller liknande) född i Vikingstad vilket får mig att tro att hon kom utsocknes ifrån. Hon avled 17580209 i Solmark.
Familjen med fyra barn kan hittas i Vikingstad AI:1 på sidorna 46, 88 och 135.
 
Jag är främst intresserad av hennes föräldrar och om man kan gå bakåt på dem med tanke på hennes ovanliga efternamn.
MVH/
Helny

2004-11-04, 07:45
Svar #1

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Det finns en släkt Skragge i bl.a. Filipstad. Sedan vet jag att det förkommer en del Skraggar i Värmland. Vet inte om din Anna hör till den/dessa släkten men det kanske är värt att kolla.
 
MvH Sari

2004-11-04, 09:36
Svar #2

Kicki Wahlström

Hej!
Detta kanske är långsökt men tänkte i alla fall tala om att det finns en del med namnet Skragge i Lyngby, Malmöhus län på 1740 och 50-talet. Där nämns i begravningsböcker, dopböcker bl.a en Elof och en Olof Skragge, jungfru Stina Skragge figurerar också som fadder där ibland.
 
MVH Kicki

2004-11-04, 15:56
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Skragge är en utspridd släkt, så därför är bästa stället att fråga om den i dess egen diskussion under Övriga Släkter. [ Se här! ] Hoppas du får något tips vem din Anna Kristina är, Helny.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna