ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Olsdotter f 1683 i Säter g i St Skedvi med Johan Pedersson  (läst 604 gånger)

2000-04-27, 21:29
läst 604 gånger

Inger Jans

Jag har för länge sedan sett en antavla som gäller denna Anna Olsdotter. Om jag minns rätt var det i Svenska Antavlor med författare Else-Marie Dyrsmeds. Eftersom jag själv härstammar från den angivna fadern till Anna, Kols Olof Hansson i Knutsbo i Säter blev jag intresserad av fallet så att säga. Jag har i samband med min forskning om denne Olof antecknat hans barn, barnbarn osv, men tyvärr inte funnit någon Anna 1683 endast en Margareta men hon gifter sig i Säter. Det skulle vara intressant om någon kunde verifiera uppgifterna om denna Anna.
Mvh
Inger J

2000-04-30, 10:09
Svar #1

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 15:20
    • Visa profil
Hej Inger Jans,
 
Det var länge sedan du läste min farfars antavla (publicerad 1990) !  
I C:1 (för Säter) står: 1677 september christnades Olof Hanssons och Hu Malin Andersdotter dotter i Knutsbo ANNA.  
I C:2 står: 1704 september wigdes Johan Persson i Arkhyttan och Anna Olofsdotter ifrån Säther stad.
I AI:1 (1689-1704) under Knutsbo
Olof Hansson
H Malin Andersdtr
Anders ..
Brita  ..
Annika Olofsdotter   bortgift 1704
-
-
Ingenstans har jag läst, att han skulle hetat Kols Olof Hansson i Knutsbo.
 
Hälsningar
Else-Marie Dyrsmeds

2000-05-07, 20:04
Svar #2

Inger Jans

Hej Else-Marie!
Ja, jag har också antecknat en dotter Anna 1677, som enligt hfl skulle vara bortgift 1704 men jag har ändå en del undringar.
1
Denna Anna finns, om jag inte sett fel, antecknad i Knutsbo troligen hela 1704. Jag tycker att hon borde ha vigts i Säters sn om hon inte bott i St Skedvi sn tidigare!?  
2
Precis som du skriver står det i vigselboken att Anna kommer från Säters stad och det gör mig ännu mer rådvill. Det borde stå Säters socken eftersom de skrev staden om just staden och socken om den omgivande landsbygden och i en grannsocken som St Skedvi borde man ju känna till detta.
3
Även i dödboken/personalierna står det att Anna kommer från Säters stad.
4
I hfl för St Skedvi uppges hon vara född 1683 och i personalierna 1681. (Men det är ju mycket ofta fel i böckerna vad det gäller datum.)  
5
Ingen av Johan och Annas döttrar bär namnet Malin.
Annas moder Malin levde ju visserligen när de båda döttrarna (Elisabet och Anna) föddes men det gjorde även Johans far Peder när Petter 1706 föddes.
6
Eftersom det inte finns någon vigsel i Säter vare sig 1704 eller åren efter, som gäller Anna, så bör väl Anna i Arkhyttan vara den rätta MEN!!  
Om hon inte vigdes i sin hemsocken, så undrar jag varför möjligheten inte är lika stor för en vigsel i Gustafs eller Hedemora!? Jag menar hur kan man vara säker på att Anna från Knutsbo är den som vigts i St Skedvi? (Jag har INTE kontrollerat Gustafs och Hedemoras vigselböcker.)
 
Vad det gäller gårdsnamnet Kols så har du nog alldeles rätt. Det förekommer nog inte förrän med sonen Eri(k Ols)son 1690.  
Mvh
Inger J

2005-08-28, 21:30
Svar #3

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Inger och Else-Marie !
 
Jag lägger in några funderingar angående denna Anna under Socknar: Säter.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna